Zoutje begint aan opmars buiten oude snackmomenten

'Om verdere marktgroei mogelijk te maken, zouden consumenten eerder op de dag chips moeten eten', schrijft Category Foodmagazine. 'In het buitenland gebeurt dit al, daar eet men zelfs chips bij de hoofdmaaltijd.'..

Je kunt het ze niet kwalijk nemen, zoutjes-fabrikanten willen gewoon hun markt laten groeien. Toch lijkt het een zegen dat Nederland voorlopig gewoon aardappels eet bij de warme maaltijd.

Toch constateert Category dat er 'overdag wat meer ruimte lijkt te zijn' om het aandeel van chips in het voedingspatroon uit te breiden. Daar moet dat ten koste gaan van de koek en biscuit.

De tekenen zijn veelbelovend: de forse stijging van de multipackverkoop wijst erop dat zoutjes vaker tussendoor worden gegeten. De supermarkt Jumbo past er zelfs zijn schappen voor aan. 'We zijn voorzichtig begonnen met een strekkende meter voor multipacks, maar nu moeten we wellicht naar twee strekkende meter toe', zegt P. Steegman van Jumbo in Category.

Behalve de multipacks, die met hun talloze smaken zo leuk inspelen op de individualisering, zijn de megaverpakkingen in opkomst. Doordat met name de tortillachips steeds meer ook met saus worden gepresenteerd, 'gaat dat dus wel in de richting van een dinermoment', aldus Steegman.

Naast chips, is Category goed te spreken over 'onderleggers', de crackers die steeds meer weg hebben van zoutjes. Wat Steegman voor een ander probleem stelt: 'Steeds vaker hoor je bij ons dan ook de discussie: hoort het bij de chips, de broodvervangers of bij de Mexicaanse meter?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden