Zorgverzekeraars geven miljoenen uit aan strijd om klant

Wie de radio of de tv aanzet, kan er niet omheen: de transferperiode in de zorgmarkt staat op punt van sluiten. Bijna elk reclameblok klinkt het 'Bij ons mag u naar alle ziekenhuizen' van verzekeringsmaatschappijen en 'U heeft nog twee dagen om over te stappen' van vergelijkingssites.

Alle werkplekken bij vergelijkingssite Independer in Hilversum zijn maandag bezet om klanten te woord staan.Beeld Klaas Jan van der Weij

Van de naar schatting ruim 1 miljoen mensen die dit jaar wisselen van verzekeraar, doet bijna de helft dat tussen Kerst en Oud en Nieuw, weten ze bij vergelijkingssite Independer. Op het hoofdkantoor in Hilversum zitten honderd medewerkers klaar om in deze dagen van bezinning alle vragen te beantwoorden over aardse zaken als eigen risico, basispakket en het verschil tussen restitutie- en naturapolissen. 'Het is een gekkenhuis', aldus een woordvoerder.

'Het is vaak de moeite waard over te stappen', zegt directeur Ben Woldring (29) van Poliswijzer.nl. 'De gemiddelde premie ligt bij de hoofdmerken van de vier grote verzekeraars per maand al snel 10 euro hoger voor een basisverzekering en bij polissen met volledig vrije zorgkeuze lopen de verschillen op tot wel 20 euro per maand.' Woldring, die op 13-jarige leeftijd de website Bellen.com begon en nu grootbezitter is van vergelijkingssites, heeft zich dit jaar ook op de zorgmarkt gestort. Met tien zorgverzekeraars, zestig merken en honderden polissen is er ook heel wat te vergelijken. Ook op Poliswijzer.nl worden aan de lopende band polissen gesloten; alle advertentieruimte is verkocht aan verzekeraars.

Dure beauty contest

De beauty contest tussen verzekeraars begint in september. Eerst op tv en in bladen om het merk in de markt te zetten. In de laatste weken van het jaar moeten radiospotjes de klant aanzetten tot actie. Ook bij Google is het dringen geblazen. De zoekterm 'zorgverzekering vergelijken' biedt een etalage van betaalde links. Elke Google-bezoeker die op zo'n advertentielink klikt, kost de adverteerder (verzekeraar) zo'n 5 euro. En dan is er nog geen polis gesloten.

Verzekeraars gaven vorig jaar zo'n 59 miljoen euro uit aan advertentiekosten, becijferde onderzoeksbureau Nielsen, waarvan 85 procent in de laatste twee maanden van het jaar. Kosten die zorgverzekeraars kwijt zijn aan advertenties maken en het administratief verwerken van overstappers, komen er nog bij. De Consumentenbond meldde het afgelopen weekend dat de grote vier verzekeraars jaarlijks ruim 400 miljoen euro uitgeven aan marketing.

De SP is daarom een tegenactie begonnen: 'Met reclames en overstapcadeautjes proberen ze u te lokken, maar wat als dat geld nu eens besteed wordt aan goede zorg en een lagere premie', schrijft de partij op de site 'stopdereclamesvanzorgverzekeraars.nl'.

still uit een reclame van een zorgverzekeraar
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden