Zorgverzekeraar wil brillenwinkels aanklagen wegens opjagen zorgkosten

Zilveren Kruis overweegt juridische stappen tegen diverse brillen- en hoorwinkels die het beeldmerk van de verzekeraar gebruiken in hun reclames. Het wil een einde maken aan reclamecampagnes waarbij consumenten worden aangezet 'gratis' producten af te nemen. Specsavers, Hans Anders en Pearle zijn volgens de zorgverzekeraar de belangrijkste boosdoeners.

Verzekeraar Zilveren Kruis valt over het woord 'gratis', omdat 'gratis zorg niet bestaat'. Beeld anp

De juridische afdeling van Zilveren Kruis onderzoekt of het is toegestaan het beeldmerk te gebruiken in de reclames en wat ertegen is te doen. De verzekeraar valt verder over het woord 'gratis', omdat 'gratis zorg niet bestaat'. 'Alle verzekerden betalen mee via de premie en die stijgt op deze manier verder', zegt een woordvoerster van Zilveren Kruis.

Het basispakket vergoedt maximaal 75 procent van een gehoorapparaat. Dit deel wordt vergoed als het eigen risico al aan andere medische kosten is opgegaan. Specsavers moedigt aan hiervan gebruik te maken en belooft de resterende 25 procent te betalen aan cliënten die dit niet via een aanvullende verzekering terugkrijgen.

De gehoorapparaten zijn 'dus als het ware gratis', staat op de website van Specsavers. Het bedrijf roept verder op de 'brilvergoeding' te verzilveren. Brillen zitten meestal niet in het basispakket, maar kunnen worden (mee)gefinancierd vanuit een aanvullende verzekering.

Houdbaar

Het is volgens Zilveren Kruis de vraag of de huidige vergoedingen met dergelijke acties 'houdbaar blijven'. 'Volgend jaar gaan ze mensen aanmoedigen met hun recht op nieuwe vergoedingen weer langs te komen.'

Specsavers-directeur Remko Berkel ziet in de klacht een volgende poging van een zorgverzekeraar via de media aandacht te zoeken nu het weer overstaptijd is. 'Vorig jaar speelde dezelfde discussie met CZ', zegt Berkel. 'We hebben geluisterd naar de klachten en van 'gratis' toen 'zonder bijbetalen' gemaakt in al onze uitingen op televisie, radio en in print.'

Berkel erkent dat 'zonder bijbetalen' feitelijk neerkomt op 'gratis', maar denkt dat hij er in een gesprek met Zilveren Kruis wel uit komt. 'We hebben immers hetzelfde doel: hoorzorg zo gemakkelijk mogelijk beschikbaar maken.'

Meer lezen?

Nu prijsvechters zich met grote reclamecampagnes op de markt van hoortoestellen hebben gestort, roeren de gevestigde audiciens zich. De 'gratis' toestellen zouden ondermaats zijn. Of zijn het juist de gespecialeerde ketens die hun klanten te dure toestellen aansmeren?

Belangenbehartiger Zorgverzekeraars Nederland staat achter Zilveren Kruis en noemt het 'niet de bedoeling' dat mensen op deze manier 'voor commercieel gewin worden aangezet hun premie terug te verdienen'. 'Er moet echt behoefte aan een product zijn', zegt een woordvoerster.

Berkel blijft erbij dat het ook zijn taak is te voorkomen dat klanten de volle mep betalen in januari. 'Helemaal bij hoorzorg', zegt hij. 'Aan brillen zit nog een modecomponent, maar niemand draagt voor de lol een gehoorapparaat.' Misbruik is hierbij volgens hem ook niet aan de orde; gehoorapparaten worden maar eens in de vijf jaar vergoed.'

Berkel zegt verder dat er gewoon afspraken zijn met Zilveren Kruis over het gebruik van het beeldmerk van de zorgverzekeraar. 'Het zal lastig voor ze worden iets af te dwingen', zegt hij. 'Die logo's worden bovendien heel veel gebruikt en zijn bijna publiek domein.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.