Zorgverzekeraar Promovendum doet ongevraagd polisaanbieding

Zorgverzekeraar Promovendum heeft zich de woede van burgers op de hals gehaald die ongevraagd per geadresseerde post een polisaanbieding voor 2015 in hun brievenbus kregen. Ook een 11-jarig kind en overleden personen werden aangeschreven door de 'verzekeraar voor hoogopgeleiden'.

Ziektekosten.Beeld anp

'Hoe komt Promovendum aan mijn adres?', was de afgelopen dagen de meest gestelde vraag aan de zorgverzekeraar op sociale media. De affaire maakt pijnlijk duidelijk dat adressen en andere persoonsgegevens op veel meer plekken zijn opgeslagen en vaker worden doorverkocht dan de meeste mensen zich realiseren. 'Ik vind het een schending van onze privacy', zegt Patricia Biard, wiens 11-jarige zoon door Promovendum werd benaderd. Haar zoon zit nog op de basisschool en valt dus moeilijk te kwalificeren als hoogopgeleid.

Biard heeft geen idee hoe de naam en het adres van haar zoontje bij Promovendum zijn beland. 'Vrijdag heb ik hen verzocht zijn gegevens uit hun bestanden te halen', zegt Biard. 'Sindsdien is er een radiostilte van hun kant.' Promovendum kocht een bestand met 1,4 miljoen adressen bij Cendris, een datamarketingbedrijf en dochteronderneming van Post NL. Cendris beheert het Nationaal Consumentenbestand, waarin miljoenen adressen zijn opgenomen, naast allerlei andere gekoppelde persoonsgegevens, zoals geboortedatum, geslacht en eventuele academische titel.

Bedrijfsvertrouwelijk

Cendris claimt op zijn website 7,3 miljoen consumenten in zijn bestand te hebben. 'Adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, social media-nicknames, Cendris heeft ze of kan ze voor u regelen', staat er. Hoe Cendris aan die gegevens komt? 'Uit particuliere en openbare bronnen', antwoordt een woordvoerder. 'Deze bronnen zijn bedrijfsvertrouwelijk.'

Een belangrijke toevoer van adressen lijkt in elk geval de Verhuisservice van PostNL. Wie zich daarvoor aanmeldt en geen aparte privacyverklaring indient, geeft automatisch toestemming voor de doorverkoop van gegevens voor 'commerciële of charitatieve doeleinden', zo valt in de algemene voorwaarden van PostNL te lezen. Hoewel zorgverzekeraars iedereen moeten accepteren, richt Promovendum zich in zijn marketing specifiek op hogeropgeleiden. Het bedrijf wil geen antwoord geven op de vraag hoe zij potentiële klanten selecteerde voor de wervingsactie. 'Wij doen geen uitspraken over ons marketingbeleid.'

Niet erg precies

Cendris belooft klanten zeer specifieke data: er kan worden geselecteerd op leeftijd, geslacht, inkomen, levensfase, type woning en dus ook op opleiding. Maar erg precies was het aan Promovendum geleverde adresbestand niet. Charlotte meldt op Twitter dat haar man ook werd aangeschreven: 'Maakte de lts niet af.' Ook allerlei overledenen kregen een nieuwe polis aangeboden. Judith Sturk ontving op haar Amsterdamse adres een polis voor de vorige bewoner, die elf jaar geleden stierf.

'Omdat ik het zo bizar vond, heb ik Promovendum via Twitter een bericht gestuurd. Vervolgens krijg ik drie tweets met nutteloze informatie terug. Geen sorry, geen bedankje voor mijn melding. Zo ga je toch niet met klachten om?' Promovendum laat weten 'dat er adressen tussen zaten waar onze brief niet bezorgd had moeten worden. Dat betreuren wij ten zeerste. Individuele gevallen die bij ons gemeld worden, lossen we dan ook altijd persoonlijk op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden