Zorgen om Franse plannen bij Air France-KLM, staking gaat door

De Tweede Kamer is bezorgd over de situatie bij Air France. Dit weekend gaan de piloten van Air France staken, omdat ze vinden dat KLM te hard groeit, ten koste van de Franse luchtvaartmaatschappij. De Franse piloten eisen een 'herstel van het evenwicht' tussen Air France en KLM. Het moederbedrijf Air France-KLM moet de komende jaren meer investeren in de Franse tak en minder in KLM, eisen zij.

De piloten van Air France zijn van plan zaterdag te staken. Beeld reuters

Volgens de Tweede Kamer groeit KLM harder omdat zij orde op zaken heeft gesteld, in tegenstelling tot Air France. KLM mag niet gestraft worden voor haar eigen succes, vindt de Kamer. 'Het kan niet zo zijn dat KLM wel bezuinigt en de Fransen er zo mee weg komen', zei Jacques Monasch (PvdA). De CDA'ers Van Helvert en Omtzigt hebben minister Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Dijksma (Vervoer) opgeroepen 'de belangen van KLM in de holding te verdedigen'. Volgens het ministerie van Financiën is er gisteren 'contact op regeringsniveau' geweest. Over de aard van dat contact is niets meegedeeld.

De piloten van Air France gaan in staking van zaterdag tot en met dinsdag, tijdens het eerste weekend van het Europees kampioenschap voetbal. Air France verwacht dat morgen 20 tot 30 procent van de vluchten zal uitvallen. De belangrijkste eis van de piloten is 'herstel van het evenwicht' tussen Air France en KLM.

Spurt

'Air France-KLM zoekt de groei van de groep eerder bij KLM dan in Frankrijk', zei voorzitter Philippe Evain van de SNPL, de grootste pilotenvakbond bij Air France. Volgens de SNPL is het aantal piloten bij KLM in tien jaar tijd toegenomen met 23 procent, terwijl het aantal piloten bij Air France met 8 procent daalde. Elk jaar zou een miljard euro omzet van Air France naar de KLM gaan, stelt de SNPL.

Die groei is overigens niet terug te vinden in de jaarverslagen van de KLM. Na de fusie in 2004 heeft de KLM een spurt gemaakt omdat zij er een Franse thuismarkt bij kreeg. Maar sinds 2010 bedraagt de groei enkele honderden miljoenen per jaar.

Volgens de pilotenvakbond SNPL moet Air France er twintig lange afstandsvliegtuigen bij krijgen om het evenwicht te herstellen.

Kleerscheuren

Vertegenwoordigers van radicale vakbonden bij Air France lieten oktober vorig jaar hun directie zien hoe boos ze zijn. Het leverde surrealistische taferelen op. (+)

De Franse krant Le Figaro berichtte deze week op basis van 'zeer goede bronnen' dat de nieuwe topman van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, geneigd zou zijn aan de eisen van de piloten tegemoet te komen. Janaillac begint overigens pas op 4 juli. Ook de SNPL suggereerde dat een akkoord met de directie over het 'herstel van het evenwicht' niet ver weg was. Maar een woordvoerster van Air France zei dat het bedrijf deze berichten 'formeel ontkent'. 'Het zijn ongefundeerde geruchten', aldus de woordvoerster.

Niettemin voeden dergelijke berichten het Nederlandse wantrouwen tegen Air France. Vorig jaar lagen Nederland en Frankrijk nog met elkaar overhoop toen het door Frankrijk gedomineerde moederbedrijf Air France-KLM controle wilde krijgen over Transavia Nederland, dat volledig in handen is van KLM. Eerder ontstond een conflict toen het moederbedrijf 1 miljard euro kasgeld aan KLM wilde onttrekken.

Personeelsdirecteur Xavier Broseta ontsnapt met kleerscheuren aan boze werknemers. Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden