Zorg dat je alles in huis hebt

Het zou u ontgaan kunnen zijn, vandaar nog maar even: vandaag, 17 april 2010, is het internationale Record Store Day....

Ter gelegenheid van deze derde Record Store Day verscheen het aan de geschiedenis van de Amerikaanse platenzaak gewijde, rijk geïllustreerde Record Store Days – From Vinyl to Digital and Back Again. De auteurs Gary Calamar, in het dagelijks leven muziekcoördinator bij televisiestation HBO, en muziekjournalist Phil Gallo zijn zelf fanatieke platenwinkelklanten.

Dat verklaart waarom Record Store Days zich laat zich lezen als een enthousiast jongensboek over de geschiedenis van de Amerikaanse platendetailhandel, een met degelijke data onderbouwde studie is dit zeker niet.

Calamar en Gallo vertellen over de eerste platenwinkels en - ketens, zoals Sam Goody en later Tower Records, en gaan in op de ontwikkeling van de geluidsdragers, die zich steeds weerspiegelde in de veranderende aard en opzet van de platenzaak. Het moment waarop babyboomers eind jaren tachtig hun vinylcollecties en masse begonnen te vervangen door compact discs met de zelfde muziek, betekende tevens het begin van het succes van de zogeheten megastores. De platenindustrie begon de kleine zelfstandigen te negeren en stemde haar marketingcampagnes af op de grote ketens. En dat niet alleen, ze begonnen ook warenhuizen als Wal-mart en benzinestations vol te stouwen met cd’s.

Juist deze grote verkooppunten werden het eerst de dupe van de crisis in de industrie, die zich dankzij internet en mp3 begin deze eeuw inzette. Van de grote ketens is er niet één meer over. Hoewel ook veel kleinere zaken ten onder gingen (iets waar de auteurs liever niet over schrijven, het moet een feestelijk boek blijven) bleek er toch ruimte voor nieuwe winkelconcepten. Zo kennen New York (Other Music) en Chicago (Dusty Grooves) inmiddels internationaal vermaarde speciaalzaken en draaien de drie immense Amoeba-winkels in Californië goed.

Het concept: zorg dat je alles hebt, nieuw dan wel tweedehands, en betrek je klanten bij de zaak door goede informatie en het organiseren van concerten tussen toonbank en platenbak. Als Paul McCartney zich niet te goed voelt om in je winkel te komen spelen (Amoeba Hollywood, 2007) blijven ook de klanten wel komen.Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden