Zorg bij NedCar na schrappen ForFour

De vakbonden zijn bezorgd over de toekomst van autofabriek NedCar nu DaimlerChrysler de productie van de Smart ForFour gaat staken....

‘Onze toekomst hangt niet af van DaimlerChrysler, maar van ons moederconcern Mitsubishi’, zegt de woordvoerster van de assemblagefabriek in Born. Zaterdag maakte het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler bekend de productie van de Smart ForFour te beëindigen. Naast de ForFour wordt bij NedCar de Mitsubishi Colt geproduceerd.

De vakbonden zijn bezorgd over de werkgelegenheid bij NedCar nu de productie van de ForFour op korte termijn stopt. Het moederbedrijf Mitsubishi staat er financieel niet sterk voor. In Europa was de afzet van het Japanse merk in 2005 27 procent lager dan het jaar ervoor. De bonden houden hun hart vast voor de gevolgen. ‘We zijn nu volledig aangewezen op Mitsubishi’, zegt bestuurder Bert Keulen van De Unie. Verbaasd over het plan van DaimlerChrysler is hij niet. FNV Bondgenoten voelt zich bedrogen omdat was beloofd tot 2010 door te gaan met de ForFour, aldus een verklaring.

Volgens woordvoerster Liz Tans van NedCar hangt de toekomst van het bedrijf echter niet af van DaimlerChrysler, maar zijn de aandeelhouders van Mitsubishi aan zet. De fabriek, die met een zware overcapaciteit kampt, is een volle dochter van het Japanse Mitsubishi Motors. Tans: ‘Wij zitten te wachten op het gereedkomen van het wereldwijde productieplan vanuit Tokio. We hopen dat er naast de Colts die momenteel worden gebouwd een additioneel model zal worden toegekend. Ook hopen we meer te horen de opvolger van de Colt. Dat is een zaak die pas over enkele jaren speelt, maar daarmee moeten we nu al rekening gaan houden.’

Mitsubishi Motors heeft bekendgemaakt de komende drie jaar zes nieuwe modellen uit te brengen. ‘De personele consequenties van productieplanningen worden pas besproken nadat we bericht uit Tokio hebben gehad, de berichten van DaimlerChrysler hebben er vooralsnog geen invloed op.’

Bij NedCar werken na de laatste reorganisatie, die vorige zomer werd aangekondigd, nog drieduizend personeelsleden. Per 1 januari werden 670 medewerkers boventallig. Driehonderd van hen zijn na aandringen van de bonden gedetacheerd bij andere bedrijven en zouden kunnen terugkeren wanneer de productie zou aantrekken.

De assemblagefabriek in Born kampt, zoals veel autoproducenten, met een flinke overcapaciteit. Momenteel worden er 115 duizend auto’s per jaar gebouwd, terwijl de capaciteit is berekend op 210 duizend stuks. Naast kleine aantallen van de Smart ForFour worden er drie types Colt gebouwd. De Colt deelt het technische onderstel met de Smart.

Van de ForFour zijn sinds de introductie in 2004 naar schatting honderdduizend stuks verkocht. De oer-Smart (1998) deed het stukken beter met achthonderdduizend verkochte exemplaren. Eerder werd al de productie van de Fortwo Roadster gestaakt en werden de plannen voor een SUV-versie afgeblazen. DaimlerChrysler wil zich met het beëindigen van de Smart ForFour uitsluitend concentreren op de verkoop van de tweezitter-versie, de ForTwo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden