Zoekmachines zoeken inkomsten dichter bij huis

Het world wide web, het meest zichtbare deel van internet met miljarden pagina's aan informatie, krímpt - voor de adverteerders....

Google en Yahoo introduceerden vorige maand al kort na elkaar al 'lokaal zoeken', waarbij de internetter alleen verwijzingen te zien krijgt naar informatie die van 'om de hoek' komt. Daar komen nu gelokaliseerde advertenties bij.

Voor bedrijven die op de zoekmachines willen adverteren is de nieuwe optie te vergelijken met het adverteren in een plaatselijk dagblad, of een huis-aan-huiskrant. Tot nu toe konden ze er alleen voor kiezen om advertenties toe te snijden op het land van herkomst van de internetter.

De verwachting is dat de advertentietarieven daarmee dalen voor plaatselijke adverteerders. Een schoenmaker in Amsterdam bijvoorbeeld heeft geen belangstelling voor klanten van buiten de stadsgrenzen. Tot nu toe betaalde hij echter een tarief voor advertenties die onder ogen kwamen van alle Nederlandse gebruikers.

De nieuwe reclame-optie is door Google in zeven landen geïntroduceerd, waaronder Nederland. De Amerikaanse zoekmachine heeft hier een marktaandeel van tegen de 70 procent. Wereldwijd wikkelt Google elk dag 200 miljoen zoekvragen af. Meer dan 150 duizend bedrijven hebben advertentieruimte gekocht op basis van trefwoorden die gebruikers in zoekopdrachten opgeven.

Lokaal zoeken en adverteren zijn de laatste wapens van zoekmachines in de slag om de klant. Advertenties op basis van trefwoorden leveren aan aanzienlijk deel op van de inkomsten van bedrijven als Google en Yahoo.

Om meer reclamedollars binnen te krijgen heeft Google ook besloten om de beperkingen op te heffen op merknamen. Om juridisch gehakketak te voorkomen was het voor bedrijven tot nu toe verboden om advertentieruimte te kopen op de naam van concurrenten. Volgens Google ondermijnde deze huisregel de effectiviteit van zijn zoekmachine.

Juristen spreken van een riskante stap. Tegenover het webzine CNet spreekt een van hen van een 'oorlogsverklaring' aan de bekende merken. 'Ze wapperen met de rode vlag naar de stier.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden