Zoekmachines trekken grotere schoenen aan

‘We hebben altijd gezegd dat de omvang niets zegt over de kwaliteit.’ Wijze woorden, gesproken door een medewerker van Yahoo op een weblog van het Amerikaanse internetbedrijf....

De reactie van Google liet niet lang op zich wachten. ‘Tot nu toe zijn we niet in staat geweest vast te stellen of de omvang van Yahoo’s webindex substantieel is toegenomen’, klonk het korzelig uit Mountain View. Google liet tienduizenden vragen op de zoekmachine van zijn rivaal los, maar zag naar eigen zeggen geen opziebare verschillen.

Ook onderzoekers van de University of Illinois onderwierpen de twee zoekmachines aan een test. Zij konden niks vinden dat Yahoo’s claim kon staven. Dat bedrijf verdedigde zich met de opmerking dat er geen wiskundige toverformules zijn waarmee buitenstaanders de omvang van een zoekmachine kunnen bepalen. Dat kan alleen de eigenaar.

Ingewijden zeggen dat in dit geval de maat er ook niks toe doet – in elk geval wat gewone stervelingen betreft. De kracht van een zoekmachine ligt verscholen in de accuratesse waarmee ze haar gebruikers de weg naar de juiste informatie wijst.

De zoekmachines tasten sowieso steeds meer in het duister. Elke dag verdwijnt een deel van internet van de radar. Veel websites zetten pagina’s achter een tolpoort of een ophaalbrug – alleen toegankelijk voor betalende bezoekers of de eigen klanten.

Steeds meer informatie zit ook verborgen in databases, die hun antwoorden prijsgeven als gebruikers een specifieke vraag stellen. Nergens op internet is bijvoorbeeld meer een spoorboekje met rijtijden te vinden. De website van het openbaar vervoer geeft de vertrektijden alleen weer als de reiziger gegevens intikt. Schattingen over de omvang van het deep web, zoals het verschijnsel van het ‘onzichtbare internet’ is gedoopt, lopen uiteen van veertig tot vijfhonderd keer de omvang van wat in de drijfnetten van Google en Yahoo verstrikt raakt.

Google heeft in dat opzicht ook boter op zijn hoofd. Toen Microsoft vorig jaar november het doek wegtrok van zijn vernieuwde MSN Search (met vijf miljard geïndexeerde webpagina’s), claimde Google dat zijn index tot acht miljard pagina’s was uitgedijd.

In de race om de dikste en de grootste heeft de beursbengel vorige week ook al een veer gelaten. Google bevroor het omstreden project waarbij het bedrijf de bibliotheken van Amerikaanse universiteiten omzet in webpagina’s.

Google maakt de boeken ‘doorzoekbaar’, maar gebruikers zouden voor het echte materiaal moeten aankloppen bij de uitgevers. Een deel daarvan blijft mordicus tegen het project. Google, stelt de Amerikaanse uitgeversbond, heeft eerst maar netjes te vragen hoe vér het mag plassen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden