Zo wordt de zuinigheidstest van uw auto gemanipuleerd

Eindelijk is duidelijk hoe fabrikanten de zuinigheidstests van auto's oppoetsen. De spiegels gaan van de testwagen, de dynamo wordt losgekoppeld en er wordt op supergladde wegen gereden.

Beeld reuters

Autofabrikanten maken gebruik van een rijk gevulde trukendoos om de testresultaten van brandstofgebruik van hun auto's te manipuleren. De combinatie van een onrealistisch testprogramma en speciaal geprepareerde testauto's leidt tot verschillen tot 23 procent tussen het werkelijke en de in de test gemeten brandstofgebruik en CO2-uitstoot.

Dat stelt de Europese lobbyclub voor duurzaam transport Transport & Environment (T&E) in een rapport waarin de bekende vormen van de testmanipulatie worden samengevat. Dat auto's in werkelijkheid meer brandstof gebruiken en meer CO2 uitstoten dan fabrikanten aangeven, is al langer bekend.

Volgens T&E neemt het verschil de laatste jaren echter toe. In 2001 was het verschil tussen test en de werkelijkheid van Duitse auto's nog 7 procent. In 2011 was dat al 23 procent. Dat scheelt automobilisten gemiddeld 2.000 euro per jaar aan extra benzine en benadeelt de overheid, die goede milieuresultaten beloont met fiscale voordelen.

De manipulaties variëren volgens de organisatie van het afplakken van naden en spleten om de aerodynamica te verbeteren tot het gebruik van spiegelgladde banden, testwegen met minimale weerstand en het verwijderen van buitenspiegels om de stroomlijning te verbeteren. Ze baseert zich daarmee onder meer op wetenschappelijke rapporten, zoals die van TNO in Delft.

Flexibiliteiten
Het hoofdprobleem, zegt auto-onderzoeker Gerrit Kadijk van TNO, is dat de gebruikte Europese test niet ontworpen is voor de vaststelling van CO2-uitstoot terwijl hij daar nu wel voor wordt gebruikt. De laatste aanpassing dateert van 1990. 'In Nederland houdt de Rijksdienst voor het Wegverkeer toezicht op de kwaliteit van de metingen. Maar de wetgeving biedt ruimte voor flexibiliteiten. Fabrikanten die zich daarop richten, doen dat binnen de regels van de wet.'

De meest waarschijnlijke oorzaken voor opgepoetste testresultaten zijn volgens hem extra hard opgepompte en speciaal geprepareerde banden; de installatie van wiellagers met een extra lage rolweerstand; opwarming van de testauto door er vooraf een of twee uur in te rijden en optimale uitlijning van de wielen. Dat laatste zorgt voor een auto die nogal 'zenuwachtig stuurt' en normaal nooit op die manier zal worden afgeleverd.

Een volledig glad testparcours is niet realistisch, maar niet tegen de voorschriften. 'Daar is geen enkele bepaling over opgenomen in de testprocedure.' Verder moet het testparcours volgens de wet weliswaar vlak zijn, maar wordt een kleine afwijking getolereerd. Kadijk: 'Een helling van 0,5 procent kan in sommige gevallen in de praktijk betere resultaten opleveren, zelfs wanneer je hem in beide richtingen gebruikt.'

Buitenspiegel
Over andere trucs wil de onderzoeker geen uitspraak doen, hoewel ze volgens T&E-standaard worden toegepast. Zoals het afkoppelen van de dynamo, zodat tijdens het rijden geen energie wordt teruggeleverd aan de accu; het weghalen van een (tweede) buitenspiegel of het volledig in de remklauwen duwen van de remblokken, zodat die geen enkele wrijving meer veroorzaken.

'Ik ben er niet bij geweest', zegt de TNO-man. 'De wet zegt dat je het voertuig moet testen zoals je het later verkoopt. Als die trucs worden toegepast, is dat dus illegaal.' Voor extra gladde testwegen, speciaal geprepareerde banden en speciale wiellagers geldt dat niet: 'Die kunnen binnen de bandbreedte vallen van de specificaties die de fabrikant aflevert aan de klant.'

De autofabrikanten erkennen dat de tests nu geen realistisch beeld geven, maar ontkennen dat ze de resultaten bewust manipuleren. 'De resultaten worden gecontroleerd door onafhankelijke, vaak nationale autoriteiten', zegt de woordvoerder van de European Automobile Manufacturers' Association ACEA. 'Het is onmogelijk om van die strikte regels af te wijken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden