Zo oefent Google macht over u uit

Google verkoopt amper producten aan consumenten. De zeldzame uitzonderingen zijn de Chromebooks-laptops, Chromecast-televisiedongels en de Nest, een slimme thermostaat. Het is andersom: de consument ís het product dat Google verkoopt. De klik- en kijkgewoonten van de gebruiker gaan voor veel geld naar adverteerders, en vaak naar de hoogstbiedende. Met welke diensten hengelt Google naar ons gedrag?

Beeld anp

Android

Van de 1,4 miljard mobiele telefoons die dit jaar zullen worden verkocht, meldt IDC Research, zal rond de 80 procent voorzien zijn van Android. Dat zijn dus ruim 1,1 miljard toestellen waarop zeker negen applicaties staan van Android-eigenaar Google, zoals Mail, Contacten, Chrome (browser) en Drive (online opslag). Allemaal toepassingen die gegevens over het gebruik en de gebruiker naar Mountain View zenden, waar Google die informatie aanwendt voor gerichte reclame. Als je een Android-telefoon in gebruik neemt, vraagt Google je in te loggen met een Google-account. Android zit ook in miljoenen apparaten zoals tv's, televisiedecoders en fotocamera's.

Miljardenboete

Google misbruikt haar bijna-monopolie als zoekmachine door de eigen prijsvergelijker Google Shopping voor producten voor te trekken. Die beschuldiging uitte de Europese Commissie woensdag in een langlopend onderzoek naar de Amerikaanse internetgigant. De Commissie dreigt met een miljardenboete wegens concurrentievervalsing.

Shopping

Wie op zoek is naar een nieuwe stofzuiger en Google's hulp inschakelt, krijgt bovenaan de zoekresultaten namen, fotootjes, prijzen en links te zien van mogelijke producten. 'Google Shopping-resultaten voor stofzuigers' heet dat blokje, en de term 'Gesponsord' staat erbij. In januari werd bekend dat steeds meer bedrijven de traditionele tekstadvertenties op Google verruilen voor deze visueel in het oog springende reclameblokken. De Europese Commissie noemt de Shopping-resultaten het meest zichtbare voorbeeld van Google's misbruik van zijn dominantie in zoekmachines.

Gmail

Bijna een half miljard internetters gebruiken Gmail om elektronische berichten te versturen en te ontvangen. Elk bericht wordt 'door onze geautomatiseerde systemen geanalyseerd om je te voorzien van relevante, persoonlijke productopties zoals op maat gemaakte zoekresultaten, op jou toegesneden advertenties', zo meldt Google. Die analyse wordt uitgevoerd als content wordt verstuurd, ontvangen en opgeslagen. Vorig jaar werd bekend dat Google ook koekeloert in de bijvoegsels. De Amerikaanse politie arresteerde na een tip van Google een man die naaktfoto's van een jong meisje als attachment via Gmail had verstuurd. Vorig jaar staakte Google na een aanklacht het scannen van Gmail die onderwijsinstellingen aan scholieren en studenten bieden.

Beeld anp

Zoekmachine

Google Search (Zoeken) is verreweg de meest gebruikte zoekmachine voor internet. in de VS handelt Google ruim 70 procent van de vragen af; in een land als Nederland meer dan 90 procent. Het bedrijf gebruikt zijn zoekmachine om profielen aan te maken van miljarden internetters, om die op zijn eigen websites maar ook op de websites van derden op maat gemaakte advertenties te tonen. Google's dominante positie in zoekmachines is al jaren een bron van zorg in Washington en Brussel. Concurrenten klagen dat het bedrijf zijn eigen producten en diensten voortrekt in de zoekresultaten. De Amerikaanse toezichthouder voor de telecomsector legde een klacht daarover in 2013 terzijde: de FTC kon geen kwade opzet bewijzen. Een probleem daarbij is dat Google weigert inzage te geven in de algoritmen die zijn zoekmachine gebruikt om resultaten te ordenen.

Breedband

In zes steden in de Verenigde Staten treedt Google op als een soort kabelmaatschappij, die televisie en supersnel internet (100 keer sneller dan de standaadverbinding) levert voor 120 dollar per maand. Dik dertig gemeenten staan op de nominatie te worden aangesloten. Enkele weken geleden maakte Google aan zijn naar schatting 30 duizend abonnees in Kansas City bekend dat het bedrijf gepersonaliseerde advertenties gaat aanbieden, gebaseerd op de locatie en de kijkgewoonten van de klant. Het nieuwe systeem biedt adverteerders om gerichter te kiezen wie, wanneer en hoe vaak iemand een specifieke reclame krijgt te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden