‘Zo komen tienduizend man op straat te staan’

Het personeel van NedCar is zwaar aangeslagen, nu velen werkloos dreigen te worden. Waarom lukt het in België wel vragen ze zich af....

Van onze verslaggever Peter de Graaf

Somber en gelaten komen de werknemers van NedCar maandagmiddag aanlopen. Zowel de ochtendploeg als de middagploeg is zonet door de directie ingelicht over de onderhandelingen met eigenaar Mitsubishi. ‘Eigenlijk weten we nog niks over onze toekomst’, verzucht Mambo Dieters bij de poort. Want op 11 april wordt doorgepraat. Maar de Japanse eis om de productie in Born te beperken tot één ploegendienst – goed voor 70 tot 80 duizend Mitsubishi Colts per jaar – heeft er flink ingehakt. De vakbonden, die schatten dat daardoor duizend banen verloren gaan, wensen daarmee niet akkoord te gaan. ‘We voelen ons bedrogen’, zegt Wiel Crins, gedelegeerde van FNV Bondgenoten bij NedCar. In het weekeinde was hij na de urenlange onderhandelingen met Mitsubishi-onderhandelaar Maeda nog optimistisch. Er was gesproken over ‘een overbruggingsmodel’ om het gat van de Smart ForFour, waarvan de productie op last van DaimlerChrysler wordt gestopt, op te vullen. Crins: ‘Vanmorgen heeft Mitsubishi dat zomaar teruggenomen en legden ze de eis van één dienst en slechts 70 duizend auto’s op tafel. Dat doet veel pijn.’

Mitsubishi wil eerst herstructureren en dan pas praten over de toekomst van NedCar. De bonden willen echter eerst garanties hebben over de toekomst. ‘Er gaat hier geen man de deur uit’, briest voorzitter Jean Wouters van de ondernemingsraad. ‘We moeten knokken voor onze ploegen.’

Marina Lamerigts, die aan de productielijn de bumpers aan de wagens zet, noemt de gang van zaken ‘schandalig’. Met trillende handen geeft ze uiting aan haar teleurstelling en onmacht. ‘We wachten al zo lang. De mensen zijn moe en kapot. Ik verwacht niet dat er morgen veel gewerkt wordt.’

Maandagmorgen had een deel van het personeel al het werk neergelegd in een wilde staking. De directie besloot daarop de hele productie stil te leggen. Iedereen was zenuwachtig en snakte naar de mededelingen die ’s middags gedaan zouden worden. Die bijeenkomst duurde slechts tien minuten. ‘We reageerden met een striemend fluitconcert’, verhaalt Dieters, die al 31 jaar bij NedCar werkt. De bonden verzochten het personeel om in ieder geval tot het overleg op 11 april aan het werk te blijven. ‘Op de vraag van de FNV-bestuurder wie wil werken, stak niemand zijn vinger op’, zegt Maurice Meijers van de montage-afdeling.

Er is ook kritiek op de bonden en op de overheid. ‘We hadden beter in België kunnen zitten’, beweert Meijers, al zeventien jaar in dienst. ‘Ford Genk had dezelfde problemen als wij, en nu staan ze te springen om personeel. Maar daar is flink gestaakt en is de overheid bijgesprongen. Hier doet de overheid niets.’ Zijn buurvrouw voegt er smalend aan toe: ‘Onze premier zit bij de Formule 1 in Australië. Dat vindt hij veel belangrijker.’

Ook de middagploeg hoeft maandag niet aan het werk. ‘Jullie mogen naar huis, kom morgen maar weer werken. Fijn, zo’n vrije dag’, verzucht René Iedema. ‘Ze zijn natuurlijk bang dat er vandaag veel vernield zou worden’, vermoedt Roel Pijl. ‘Iedereen is zo teleurgesteld. De directie denkt waarschijnlijk dat de kwaadheid morgen wat geluwd is.’

Pijl vreest dat het einde van NedCar nabij is: ‘Tot 2010 wordt de Colt gemaakt, daarna gaat de deur dicht.’ Volgens Meijers is dat een ramp voor Limburg. ‘Bij NedCar werken drieduizend man en bij de toeleveranciers zevenduizend. Zo komen tienduizend man op straat te staan, en dat na de saneringen bij DSM, Mosa en Sphinx. Zien ze dat dan niet in Den Haag?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden