Zinkdeeltjes binden strijd aan met roos

Met anti-roosmiddelen is geld te verdienen. Zo'n beetje de helft van de mensen kampt er met enige regelmaat mee: witte hoofdhuidschilfertjes die de donkere kraag ontsieren....

Broer Scholtens

Marktleider Head & Shoulders van het Amerikaanse bedrijf Procter & Gamble heeft sinds kort een nieuwe variant, speciaal voor de gevoelige hoofdhuid. Maar ook cosmeticagigant L'Oréal heeft een nieuwe anti-roosshampoo ontwikkeld, van het huismerk Elvive.

Roos bestaat uit schilfertjes van dode hoofdhuid, die zich net als alle andere huid voortdurend vernieuwt. Doorgaans laat dat proces weinig zichtbare sporen achter. Wanneer die huidcelvernieuwing echter ontregeld raakt - door vermoeidheid, stress of verkeerde voeding (teveel zoet zou de glucosebalans verstoren) - worden extra huidcellen aangemaakt. Daardoor stoot de huid dus ook meer schilfers af.

Wanneer de balans eenmaal is verstoord, neemt de altijd aanwezige Malassezia-schimmel het heft in handen en schopt met enige dominantie de biologische huidflora in de war. Wat extra huidschilfers en dus meer roos geeft.

Vroeger werden teerachtige verbindingen (soms kankerverwekkend) of stinkende zwavelverbindingen (seleensulfide, nu alleen nog voor zware roosgevallen) gebruikt om de hoofdhuidflora weer in het gareel te krijgen. Nu zijn dat exotische verbindingen als zinkpyrithion of piroctone olamine. Beide stoffen remmen de schimmelvorming en daarmee eventuele roos.

L'Oréal heeft een nieuwe shampoo op de markt gebracht met piroctone olamine als werkzame stof tegen de schimmel. Nieuw is een gepatenteerde combinatie met een tweede, suikerachtige stof. Die stof, die formeel Equaderm heet, herstelt schade aan de hoofdhuid en voorkomt irritatie en jeuk - volgens onderzoek van L'Oréal.

Ruim driehonderd vrijwilligers deden mee aan het onderzoek. Uit proeven blijkt dat in de eerste week (na twee wassingen) al een effect viel te bespeuren. Na vier weken werd een optimaal resultaat gehaald, zeggen dermatologen en proefpersonen.

De roos blijft lang weg, tot minstens vier weken na het stopzetten van de shampoobehandeling, meldt het cosmeticabedrijf op basis van eigen onderzoek. Dat heeft een kwieke reclameboodschap opgeleverd: zeven van de tien anti-roosshampoogebruikers prefereert de Elvive-variant, aldus L'Oréal.

Marktleider Head & Shoulders, al meer dan veertig jaar te koop, heeft het al die tijd bij de zinkverbinding gehouden. De zinkverbinding lost echter niet op in water. Er wordt daarom een soort suspensie van de stof gemaakt: ronddwarrelende deeltjes die niet uitzakken. Suspensies zijn echter ondoorzichtig. Dat beperkt de toepassing. Niet iedere shampoogebruiker is gecharmeerd van een troebele shampoo.

Shampoo wordt op het hoofd gesmeerd. Tijdens het uitspoelen zakken de zinkdeeltjes langs de haarschachtjes - zeker zo'n honderdduizend - richting hoofdhuid, zegt de theorie. Daar doen ze hun schimmeldodende werking.

Om de shampoo effectiever te maken, heeft Procter de zinkkristalletjes steeds kleiner gemaakt. In het verleden werden amorfe zinkdeeltjes gebruikt van ongeveer dertien micrometer (één micrometer is een duizendste millimeter).

Procter maakt nu met een nieuw ontwikkeld productieproces zinkkristalletjes van gemiddeld 2,5 micrometer. De anti-rooswerking is dan twee maal zo effectief door de betere huidbedekking, blijkt uit onderzoek van Head & Shoulders, dat daarover de afgelopen jaren op diverse internationale symposia heeft gerapporteerd.

Om de toch al gevoelige huid te ontzien, is er ook gesleuteld aan de samenstelling. In de nieuwe 'gevoelige' shampoo zitten minder agressieve kleur-en geurstoffen.

Dat werkt: mensen hebben minder last van jeuk, blijkt uit onderzoek onder 150 volwassenen met roos. Het belangrijkste minpunt van shampoos met de zinkverbinding is die huidgevoeligheid. De nieuwe shampoo van Head & Shoulders levert net zo weinig huidirritatie (criterium: rode huid) op als een kindershampoo.

Een kuur is simpel. Eerst shampoo opsmeren, inwrijven en na vijf minuten inwerken uitspoelen met water. Na een wasbeurt of zeven wordt het optimale resultaat behaald en is de roos geminimaliseerd, meldt Head & Shoulders op de flacon.

Procter deelde ook placebo's uit in de onderzoeksgroep. Het verschil tussen de nepshampoo en de werkzame bleek na zes weken wassen opmerkelijk. De gebruikers van de anti-roosshampoo hadden aantoonbaar minder last van loslatende en zichtbare schilfertjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden