'Zijwindregels van Schiphol onveilig'

De Raad voor de Transportveiligheid heeft zijn oordeel geveld: Schiphol is niet veilig. In de nacht hanteert de luchthaven een zijwindnorm die niet zonder gevaar is....

Van onze verslaggever

Het rapport over het Transavia-ongeval wordt dinsdag gepresenteerd, maar lekte vrijdag uit via het NOS Journaal. Directievoorzitter P. Legro van Transavia was kort in zijn commentaar. 'We zijn het met die conclusie van de raad niet eens, maar we zitten het rapport nog te lezen.'

Legro en Schiphol stellen dat de praktijk van banen toewijzen op Schiphol veilig is en overeenkomt met de regels van de internationale luchtvaartorganisatie ICAO. Bovendien wordt hard gewerkt aan een verbetering van het windinformatiesysteem. Volgens de luchthaven werd het Transavia-vliegtuig verrast door veel meer (tien knopen) zijwind dan gedacht. Er worden extra windmeters geplaatst, en er is een internationaal samengestelde commissie onder leiding van ING-president Rinnooy Kan benoemd die de veiligheidsaspecten van Schiphols windnormen moeten bestuderen.

Maar de zijwindnorm wordt al jaren bestreden door de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Voorzitter Paul Griffioen wil niet spreken van een overwinning, maar: 'Het is wel zo dat we na jaren van een onafhankelijke commissie gelijk hebben gekregen.' De regels zijn gevaarlijk omdat de piloten tegen de grenzen van het mogelijke worden gedrukt: 'Het spanningsveld tussen veiligheid en geluidshinder moet worden opgeheven. Het hele geluidssysteem moet fundamenteel worden aangepakt.'

De ICAO stelt dat 15 knopen zijwind het maximum is. Schiphol hanteert die norm ook, maar 's nachts wordt de norm verlegd naar 25 knopen, naar haar zeggen binnen de regels van de ICAO. Zodoende kunnen piloten naar banen worden gedirigeerd met minder geluidshinder.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden