De KwestiePeter de Waard

Zijn de parkeerheffingen wel zo extreem?

De meest gehate belastingen en heffingen zijn gek genoeg bijna altijd de eerlijkste belastingen en heffingen. Tenminste als het uitgangspunt is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.

Over de btw of de inkomstenbelastingen maken burgers zich zelden druk. Maar tegen een verhoging van de ozb, motorrijtuigenbelasting, de erfbelasting of de parkeerheffingen wordt meteen massaal geageerd. Het kan tot een volksopstand leiden, zo niet tot een revolutie zoals ze in sommige Zuid-Amerikaanse landen is gebeurd.

De auto in de binnenstad is een van de grootste bronnen van overlast en ergernis, zodat het heel goed te verdedigen is die op grond van het profijtbeginsel flink te belasten. Maar daarmee schopt een gemeente meteen tegen nogal wat zere benen.

De autominnende krant De Telegraaf maakte begin deze week een mooi lijstje van de parkeerinkomsten van de gemeenten in Nederland. Daarbij werden vooral de pijlen gericht op de door GroenLinks bestuurde hoofdstad die liefst 321 miljoen euro binnenhaalde met parkeertarieven die in het centrum zijn verhoogd tot 7,50 euro per uur.

Er was meteen veel misbaar in de krant van wakker Nederland. ‘Amsterdam heeft de automobilist als melkkoe in het vizier’, stelde de krant. De Telegraaf maakte een rondje langs de scholen, waarvan er een meldde dat ze liefst 5.600 euro per docent kwijt is aan parkeergelden. En ook de ziekenhuizen, ouderenorganisaties en uiteraard de ANWB mochten zich beklagen.

Directeur Liane de Haan van ouderenorganisatie Anbo noemde de parkeertarieven funest voor de sociale contacten van ouderen. ‘Stel dat mensen van wie je afhankelijk bent niet meer in de buurt kunnen of willen parkeren.’

Volgens cijfers van het CBS halen de Nederlandse gemeenten nu samen meer dan 1 miljard euro binnenhalen aan parkeergelden. In 2010 was dat 566 miljoen euro, in 2000 omgerekend 285 miljoen en in 1990 65 miljoen euro.

Uit dit rijtje blijkt al dat de grootste stijging plaatsvond in de jaren negentig. In de laatste tien jaar is het nog geen verdubbeling. In 2000 kostte een uur parkeren in het Amsterdamse centrum 4,75 gulden (2,16 euro). In twintig jaar is het tarief verdrievoudigd. Een glas bier en een glas rode wijn in de Amsterdamse horeca kostten omgerekend in 2000 1,28 en 1,83 euro. Daarvan is de prijs mogelijk verviervoudigd.

Natuurlijk is het onrechtvaardig dat het rijke deel wel probleemloos kan parkeren (7,50 euro per uur is voor hen een schijntje) en het minder bemiddelde deel niet. Het zou te overwegen zijn om voor de grachtengordel een volledig parkeerverbod voor auto’s in te voeren zodat de stad weer in zijn oude gouden-eeuw-glorie te zien zal zijn.

In Delft is dat bijvoorbeeld in een deel van het centrum gebeurd. Dat zou betekenen dat de grachtengordelelite haar auto niet meer voor de deur kan zetten. Zo wordt de parkeerheffing nog geliefd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden