Ziggo past registratie kijkgedrag van klanten aan

Kabelmaatschappij Ziggo heeft het registreren van het kijkgedrag van klanten die gebruikmaken van digitale televisie aangepast. Dat is gebeurd na onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) naar overtredingen van de privacywetgeving. Volgens het CBP gebruikte Ziggo de gegevens om kijkcijferanalyses te maken. Dat gebeurde zonder dat klanten dit wisten en zonder dat zij om toestemming waren gevraagd.

Foto ANP XTRA

Inmiddels heeft Ziggo het registreren van kijkgegevens geanonimiseerd, de verzamelde informatie is niet meer naar individuele personen te herleiden, aldus het college

Het CBP-onderzoek is vorig jaar uitgevoerd, voor de fusie met kabelmaatschappij UPC. 'Uit het onderzoek bleek dat een aantal elementen met betrekking tot de privacy van het gebruik van bepaalde Ziggo-diensten onderbelicht is gebleven. We betreuren dit", meldt Ziggo dinsdag in een reactie.

Profielen
Volgens het CPB is met de komst van interactieve digitale televisie het tv-kijken tweerichtingsverkeer geworden. Wilbert Tomesen, vice-voorzitter van het CBP: 'Aanbieders van digitale televisie kijken als het ware mee. Zij observeren het gedrag van kijkers, maken profielen van hen om hen op basis daarvan persoonlijk te benaderen."

Zo gebruikte Ziggo gegevens over films die via Video on Demand (VOD) werden gehuurd om persoonlijke aanbiedingen te doen. Klanten hadden niet de mogelijkheid om aan te geven dat ze aanbiedingen niet wilden ontvangen. Er was alleen een akkoord-knop. Ziggo heeft dat nu aangepast.

'We hechten groot belang aan de privacy van onze klanten en we vinden het belangrijk dat we zorgvuldig met gegevens van onze klanten omgaan", aldus de kabelmaatschappij.