columnpeter de waard

Zet Gucci eerste stap in virtuele wereld zonder Peter R. de Vries en Johan Derksen?

null Beeld

Het sprookje van Hans Christian Andersen De nieuwe kleren van de keizer uit 1837 heeft een 21ste-eeuwse digitale variant. Alleen is het dit keer geen sprookje, maar serious business.

Gucci lanceerde deze week nieuwe sneakers die alleen in een virtuele omgeving kunnen worden gedragen. De neonkleurige Gucci Virtual 25 zijn voor tussen de 9 en 12 dollar te koop. Daarna kunnen ze digitaal worden aangetrokken voor gebruik op sociale media. Gucci’s creative director Allesandro Michele heeft ze ontworpen en genoemd naar zijn favoriete nummer 25.

In deze mallotige tijd waar een deel van de mensheid niet meer weet waar ze door de lockdown met het geld naartoe moet, wordt steeds meer virtuele nonsens op de markt gebracht. Aanvankelijk leek dat nog te zijn weggelegd voor enkele superrijken die bizarre bedragen uittrokken voor het eigendomscertificaat, een zogenoemde non-fungible token (nft), van een digitaal kunstwerk, een historische tweet of een technonummer van Elon Musk.

Nu moet de grote massa ineens ook worden verleid mee gaan doen aan de virtuele sprookjeswereld. Gucci’s eerste virtuele sneakers kennen geen veters en worden gelanceerd in een neongroene kleur met lichtblauwe zool. In de toekomst zullen ze mogelijk verzamelwaarde krijgen, net zoals dat al met de fysieke sneakers het geval is. Daar zijn inmiddels hele beurzen van gebruikte sneakers, waarbij de door influencers gehypte modellen de hoogste prijzen scoren. En de andere producenten van sneakers, zoals Adidas, Nike, Diadora en Puma, zullen niet achterblijven.

Als de virtuele-sneakersmarkt een succes wordt is the sky the limit. Gucci heeft ook al een virtuele jurk laten ontwerpen van 10 duizend dollar. Gucci-topman Robert Triefus zei onlangs dat de virtuele wereld haar eigen economie creëert. ‘Virtuele voorwerpen hebben waarde vanwege hun schaarste en omdat ze geld opbrengen en kunnen worden gedeeld.’ Liefst 2,5 miljard wereldburgers – met name de generatie tot 33 jaar – spelen videogames. Dat is een enorme markt. Maar ook virtuele modellen van zonnebrillen, tassen, sjaals en riemen zijn mogelijk.

Behalve onderdak, eten en de kapper is alles virtueel te doen. Over enkele decennia zal behalve die van voedingsmiddelen de hele industrie stil liggen. Alle hebbedingetjes kunnen met cryptogeld in virtuele vorm worden gekocht.

Iedereen kan zich ook wanen in een fantasiewereld en die onder het Tears for Fears-motto Everybody wants to rule the world naar zijn hand zetten. Nederland wordt altijd wereldkampioen voetbal, Ajax wint elk seizoen de Champions League, Pieter Omtzigt is premier en Peter R. de Vries en Johan Derksen zijn nooit meer te zien op televisie.

De commercie is er klaar voor. En het milieu is er ook nog mee gediend. Net als met de nieuwe kleren van de keizer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden