Zes vragen over faillissement Imtech

De Rotterdamse rechtbank Heeft Imtech donderdagmiddag failliet verklaard. Het bedrijf uit Gouda verkeerde al langer in zwaar weer door fraudezaken in Polen en Duitsland. Zes vragen over de gevolgen van het faillissement.

De tunnel van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.Beeld anp

Wat betekent dat voor het bedrijf?

In juridische zin zal Koninklijke Imtech NV ophouden te bestaan. Alle eigendommen zullen worden verkocht om de schulden van het bedrijf te betalen. Het bedrijf verkeerde al in surseance van betaling. Dat betekent dat het bedrijf zijn rekeningen even niet hoeft te betalen. Zo kreeg de bedrijfsleiding tijd om een oplossing te zoeken. Bij faillissement wordt de boel gewoon opgedoekt. Ook de beursnotering zal ophouden. Op korte termijn wordt het fonds al uit de index AMX gehaald.

Wat betekent het voor de werkmaatschappijen?

Die zijn niet failliet verklaard en zijn niet in surséance. Formeel is er met deze bedrijven niets aan de hand. Hun aandelen zijn in handen van een failliete nv. De curatoren gaan alle eigendommen van de nv verkopen, en dat zijn vooral de aandelen van die werkmaatschappijen. De eerste werkmaatschappijen zijn al verkocht: Nordic en Marine.

De directeuren van de werkmaatschappijen blijven baas in eigen huis. Al zullen ze voor grote beslissingen, zoals financieringsarrangementen, altijd met hun aandeelhouders moeten overleggen. En dat zijn vanaf nu de curatoren. De oude raad van bestuur is alleen nog in het vizier als adviseur.

Wat betekent het voor het personeel?

Dat kan voor elke werkmaatschappij anders uitpakken. De 7300 mensen die werken bij de maatschappijen Nordic en Marine zitten goed: volgens de curatoren is hun werk veiliggesteld.

Goed teken is dat er nog voor niemand binnen Imtech ontslag is aangevraagd, terwijl dat is wat curatoren vaak meteen doen, want dan zijn ze zeker dat ze over zes weken geen loon meer hoeven te betalen.

Kennelijk hebben de curatoren van de banken kredieten losgekregen waardoor ze voor langere tijd de salarissen kunnen doorbetalen. Wat niet wil zeggen dat ook die banen veilig zijn, waarschuwt de ervaren curator Louis Deterink. Het is heel goed denkbaar dat de curatoren straks kopers vinden voor bepaalde werkmaatschappijen, maar dat die alleen willen kopen als die werkmaatschappij eerst failliet gaat. Want alleen dan is die werkmaatschappij verlost van zijn schuld. En de koper hoeft niet alle personeel over te nemen. Een lekker goedkope sanering dus. Trouwens: verlieslatende orders hoeven ze dan ook niet over te nemen.

Wat betekent het voor de banken?

We kijken hier alleen even naar banken als krediet-instellingen. Zij hebben bij elkaar nog kredietlijnen uitstaan van 700 miljoen euro. Daarnaast zijn er nog financiers die in totaal 350 miljoen aan Imtech hebben geleend (met 'senior notes').

Zowel de banken als de andere krediteuren hebben daarvoor onderpand bedongen: de aandelen van bijna alle werkmaatschappijen. Zij hebben er dus belang bij dat de werkmaatschappijen zo goed mogelijk worden verkocht. Het is dus niet de fiscus die als eerste uitbetaald krijgt, niet de bedrijfsvereniging en zelfs niet de curator. De pandhouders komen eerst.
Dat de banken (en de houders van senior notes) daarmee hun leningen volledig terug krijgen, lijkt overigens onwaarschijnlijk.

Werkzaamheden bij station Zuid in Amsterdam.Beeld anp

Wat betekent het voor de aandeelhouders?

Die zijn hun geld kwijt, maar dat waren ze al. Een aandeel was enkele jaren geleden 180 euro waard, eergisteren (gisteren lag de handel stil in afwachting van het faillissement) sloot het op 39 cent. Maar het aandeel is niets meer waard.

Dat is vooral schade voor de groep van banken (ABN Amro, ING, Rabobank en Commerz Bank) die in oktober 2014 het bedrijf nog van de ondergang redden. Sindsdien hebben zij bijna de helft van de aandelen in handen. Die waren toen nog rond 80 miljoen waard. Foetsie.

Wat betekent het voor de bouwprojecten waar Imtech aan werkt, zoals de Noord-Zuid Lijn in Amsterdam?

Voorlopig niets. Business as usual. Die klussen worden gedaan door werkmaatschappijen van Imtech, en daarmee is niets aan de hand. Pas als die bedrijven failliet moeten om verkoopbaar te worden, wordt dat een kwestie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden