Zelfstandig? Besteed rotklussen uit

Eigen baas zijn is fantastisch, maar klanten binnenhalen en administratie zijn vaak heel vervelend. Een eigen zaakwaarnemer kan rotklussen uit handen nemen....

Door Ditty Eimers

Bakkeleien over tweehonderd euro meer of minder. Peter de Wit, tekenaar van Sigmund, moet er niet aan denken. ‘Ik wil tekenen. Het zakelijke gedeelte is gezeur.’ Met zijn commerciële opdrachtgevers wil hij zo min mogelijk te maken hebben. ‘Die leuteren over de kernwaarden van hun bedrijf. Dat gaat slecht samen met humor.’

De zakelijke beslommeringen heeft hij uitbesteed aan agentschap Comic House. ‘Ze kennen de markt, bedingen een goede prijs en weten waar ik goed in ben. Scheelt bakken tijd en ergernis.’

Hoe aanlokkelijk. Eigen baas zijn, maar zonder de minder aangename kanten als jezelf verkopen. In de wereld van fotografen, tekenaars, artiesten en voetballers is de zaakwaarnemer sinds jaar en dag een bekend verschijnsel. Betrekkelijk nieuw zijn de bureaus die zich aanbieden als zaakwaarnemer voor zelfstandige ict’ers, adviseurs, trainers en andere kenniswerkers. Op internet wemelt het ervan. Het leger zelfstandigen groeit rap. Nederland telt inmiddels 245 duizend eenmansbedrijven. Dat is 54 procent van alle ondernemingen, blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM).

Bastiaan van Meeteren van TrainingProducties werft klanten voor zelfstandige trainers. ‘Acquireren vinden ze vaak lastig. Ze zijn voor zichzelf begonnen omdat ze zonder betutteling met hun vak bezig willen zijn. Niet per se om ondernemer te spelen.’

Een bureau inschakelen levert meer en betere opdrachtgevers op, zegt hij. ‘Uit angst klanten mis te lopen zeggen zelfstandigen graag dat ze alles kunnen. Bedrijven zoeken geen alleskunners. Ze willen juist specialisten. Wij zien beter dan de professional waar hij goed in is. ’

Grote bedrijven zijn huiverig om in zee te gaan met eenpitters, zegt hij. ‘Hoe groter het bureau, hoe betrouwbaarder, redeneren ze.’ ‘Ik heb geen zin in lokale krabbelaars’, zei een opdrachtgever laatst tegen zelfstandig trainer Ron Hubbers. ‘Vervolgens krijgen ze diezelfde krabbelaar via een bureau, maar dan met een flinke toeslag bovenop de prijs’, zegt hij. ‘Ik zit er niet mee, zolang ik mijn eigen ding kan doen.’

Hubbers werkte veertien jaar in loondienst, als accountmanager. Hij geeft verkooptrainingen en verhuurt zich via twee bureaus. Daarnaast heeft hij eigen klanten. ‘Ik kan mezelf prima verkopen, maar het kost me te veel tijd. Ik ben drie dagen bezig met trainen. Plus boekhouden, mijn netwerk bijhouden en mezelf ontwikkelen. Daarmee zit mijn werkweek vol. Ik wil één dag vrij om voor mijn dochter zorgen.’

Voor het uitbesteden van acquisitie en organisatorische rompslomp levert hij 30 procent in per verkochte training, schat hij. ‘Ik denk puur commercieel. Om één nieuwe klant binnen te halen moet ik bellen, een kennismakingsgesprek voeren, een offerte maken en presenteren. Dat kost vele losse uren, vaak midden op de dag. Ik zou heel wat goedbetaalde trainingsdagen mislopen.’

Ict’er Richard Lindeboom werkt sinds drie jaar voor zichzelf. Daarvoor werkte hij voor een softwarehuis. Via B-street, een intermediair voor it¿ers en businessconsultants, kwam hij aan zijn huidige opdracht, drie maanden projectmanagement bij een zorgverzekeraar. De opdrachtgever betaalt een percentage aan B-street. Lindeboom: ‘Dit is een goede manier om mijn netwerk op te bouwen.’

Zijn ideaal: met eigen producten de boer op gaan. ‘Dit is een tussenstap. Ik wil niet in een klap alle zekerheden opgeven.’

‘Ik zie veel zelfstandige ict’ers die verschrikkelijk goed zijn in hun vak’, zegt directeur Marcel Peek van B-street. Ze missen vaak het netwerk om klanten te werven. Sommigen hebben de vaardigheden niet. Of ze hebben er geen trek in.’ B-street brengt hen niet alleen in contact met klanten, ze gaan ook mee op gesprek. Vervolgens maakt de bemiddelaar afspraken over het tarief, waarna opdrachtgever en opdrachtnemer een contract sluiten. Het bedrijf adviseert ook over verzekeringen en andere administratieve zaken als een zelfstandigheidsverklaring.

Lindeboom werkt momenteel 36 uur op kantoor bij de zorgverzekeraar, onder een leidinggevende. Hoe vrij is hij eigenlijk? ‘Het lijkt op detachering, maar ik kan nee zeggen tegen een klus in Heerlen. Ik heb meer invloed op mijn werktijden. En ik verdien een paar duizend euro meer per maand.’

Vorige week moest hij naar Leeuwarden. ‘Ik sliep in een hotel. “Ga maar heen en weer met de auto”, zou mijn baas hebben gezegd.’ Op eigen houtje kom je als zelfstandig ict’er niet binnen bij grote bedrijven, zegt Lindeboom.

‘Als er veel werk op je afkomt, kan een zaakwaarnemer een uitkomst zijn’, zegt ondernemerscoach Maud de Vries van Charta. ‘Anders heb je een dagtaak aan het te woord staan van iedereen die iets van je wil.’ De acquisitie uitbesteden, raadt ze af. ‘Voor een agent ben je niet de belangrijkste persoon in het bedrijf, tenzij je Youp van ‘t Hek heet. Het gevaar is dat je steeds hetzelfde kunstje moet doen, omdat dat goed verkoopt.’

Direct contact met klanten is cruciaal voor de ontwikkeling van je bedrijf, zegt ze. ‘Zeker als je interessantere opdrachten wilt. In een rendabele praktijk komt 80 procent van het werk via bestaande klanten. Je komt binnen met een eenvoudige klus. Als dat goed bevalt, krijg je leukere opdrachten. Dat gebeurt op basis van vertrouwen in jouw kwaliteiten als vakspecialist. Je agent is dat niet.’

Dat grote bedrijven niet met eenpitters willen werken, vindt ze achterhaald. ‘Grote bedrijven weten dat al die hoogopgeleide kenniswerkers prima werk leveren. Ik heb soms het gevoel dat zelfstandigen zelf denken dat ze te klein zijn.’

Wie tijd wil besparen moet vooral klussen uitbesteden die anderen beter en sneller kunnen, vindt De Vries. De boekhouding. Het uittypen van rapporten. ‘Denk ook eens aan een chauffeur. Terwijl hij je naar de klant brengt, lees jij je stukken op de achterbank.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden