Zelf auto 'leasen' is duur lenen

Ook particulieren kunnen nu auto's leasen in plaats van kopen. Maar de door autofabrikanten verzonnen lease-constructies komen vooral neer op het duur lenen van geld....

Sommige autofabrikanten en dealers proberen sinds enige tijd auto's te verkopen door ze aan te prijzen met de mogelijkheid van private lease. Dat roept associaties op met de auto-van-de-zaak; met het geruststellende idee van een vast bedrag waarmee je van alle zorgen af bent; met voordelig en luxe rijden vooral. Want een auto van de zaak wordt door de meeste gebruikers ervaren als een cadeau van de werkgever, met alle warme gevoelens van dien.

Private lease heeft met dat alles echter niets van doen, en de aanbieders doen daar ook niet geheimzinnig over. Private lease is kopen, en de koop wordt gefinancierd met een leenvorm die slechts in drie opzichten verschilt van een reguliere financiering.

Ten eerste wordt niet het hele aankoopbedrag geleend, en dat is soms onhandig. Ten tweede worden ook de verzekering, de motorrijtuigenbelasting en een aantal onderhoudsbeurten meegefinancierd. Dat is onzinnig, want dat gaat om maand- of kwartaalbedragen die per definitie al gespreid - kunnen - worden betaald. Ten derde is het lenen in een private lease-constructie duurder dan met een gewone persoonlijke lening. Dus waarom zou je het doen?

Bij wijze van voorbeeld een auto van Daewoo, het merk dat hard aan de weg timmert met creatieve verkoopmethoden. De cijfers zijn afkomstig van de internetsite van Daewoo Nederland. Stel, we willen, om wat voor reden dan ook, de Daewoo Lanos 5-drs 1,6 SXI aanschaffen. Die kost 35.103 gulden, maar dat geld hebben we niet. Dus gaan we voor de private lease, in dit geval in de vorm van een driejarig contract. De kosten van verzekering, belasting en onderhoudsbeurten voor die drie jaar bedragen volgens Daewoo 4.168 gulden. De totale kosten over drie jaar zijn daarmee dus 39.271 gulden.

Om te beginnen moeten we een aanbetaling doen van 7819 gulden. Na de drie jaar krijgen we een slottermijn van 16.884 gulden voor onze kiezen. Dan hebben we zelf dus al 24.703 gulden betaald. Blijft over een bedrag van 14.568 gulden. Daewoo is bereid ons dat bedrag voor te schieten, mits we het in drie jaar tijd gespreid terugbetalen. Het maandbedrag is 554 gulden, en dus hebben we na die 36 maanden dan 19.944 gulden betaald.

Met andere woorden; voor het lenen van 14.568 gulden ontvangt de financier 5.376 gulden aan rente en andere kosten. Ter vergelijking: een persoonlijke lening van 14.568 gulden is met een maandtermijn van 554 gulden bij een gemiddelde bank in ongeveer 30 maanden afgelost. De besparing bedraagt zes maandtermijnen, ofwel 3324 gulden.

Duidelijk wordt zo ook dat de maandbedragen die de aanbiedersvan private lease noemen, op niets anders gebaseerd zijn dan de bedragen die ze als aanbetaling en als slottermijn willen zien. Zorgeloos autorijden voor nog geen 200 gulden? Ja, dat kan. Vooraf wel even de helft van de nieuwwaarde betalen en na afloop van het 'lease-contract' de andere helft.

Autofabrikanten- en dealers willen vanwege klantenbinding graag dat u least: normaal gesproken is de relatie met een klant na de koop van de auto immers alweer voorbij. Maar private lease is niet alleen onnodig duur, het brengt voor de klant ook onnodige risico's met zich mee.

Dat bleek enige tijd geleden toen leasemaatschappij ABC Lease failliet ging. Die had vorig jaar in het zuiden van het land enkele tientallen autodealers - waaronder Daewoo-dealers - benaderd met een aanbod voor private lease. Enkele honderden klanten van deze dealers gingen in op het aanbod, maar kwamen in de problemen toen ABC failliet ging. De verzekeraar en de Belastingdienst wilden de achterstallige betalingen van de leasemaatschappij namelijk innen bij deze klanten. Die hadden in tegenstelling tot ABC Lease echter wel netjes hun maandelijkse termijnen betaald, en moesten dus dubbel betalen gaan voor hun auto.

Het wekt derhalve geen verbazing dat ook de Consumentenbond vrij rigoureus is in het afwijzen van deze vorm van financieren. De organisatie noemt in de motivatie voor dat advies nog een bijkomend argument, namelijk de trammelant waarin klanten verzeild kunnen raken als ze hun maandelijkse termijnen niet meer kunnen of willen opbrengen. In het geval van een persoonlijke lening kun je dan de auto weer verkopen, maar dat ligt bij private lease niet zo eenvoudig.

De mogelijkheid van juridische complicaties is een reden te meer om elk aanbod van private lease eerst aan een grondig onderzoek te onderwerpen. In minstens negen van de tien gevallen is de conclusie van dat reken- en puzzelwerk: niet doen. Een auto financieren met een persoonlijke lening is ook duur, maar dat brengt in ieder geval geen onnodige kosten en risico's met zich mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden