Zeeman gooit het over een andere boeg met de bruidsjurk

Bruidsjurk Zeeman

Textielketen Zeeman stunt sinds dinsdag met bruidsmode voor een prikkie. Een trouwjurk kost slechts 29,99 euro, het bruidsmeisje heeft al een witte japon voor een schamele 6,99 euro. Spotgoedkope trouwjurken uitventen is een beproefde reclamestunt onder modeketens. Origineel is de actie dus niet, maar Zeeman geeft er wel een signaal mee af: het winkelconcern gooit het over een andere boeg.

De trouwjurk van de Zeeman Beeld Sanne de Wilde

'Het foute imago', daar moet de textielstunter vanaf, zei directeur Bart Karis maandag nog tegen het Belgische blad De Tijd. Hij bedoelt de graaitafels met boxershorts en de schrale presentatie van kleding. Zeeman moet zijn waar 'met trots tentoonstellen'. Dus verbouwde Zeeman voorgaande jaren al driehonderd van de 1260 winkels in Europa. De rest volgt de komende drie jaar.

Want relatief nieuwe budgetketens zoals Primark en Action hijgen de oer-Hollandse prijsvechter in de nek - elk op hun eigen terrein. Bovendien daalde de winst van het bedrijf met een kwart in 2014 vanwege de verbouwing. Deels door de hoge investeringen en deels doordat de winkels tijdelijk dicht moesten tijdens de bouw.

Beeld Sanne de Wilde

Prijsbewuste consumenten

Echt moeilijk heeft Zeeman het echter nog niet. De visvijver in het lage prijssegment is groot genoeg om uit te vissen, zeggen retailkenners. En de vijver wordt alleen maar groter, nu consumenten wegtrekken uit het midden. Naar boven: de dure merken, voor onderscheidende artikelen. Of naar beneden: voor de koopjes. Het bewijs komt van de lege winkelstraten en een reeks van faillissementen in het middensegment van ketens zoals V&D.

Maar die nieuwe garde prijsbewuste consumenten vang je niet zomaar. Daarom is het volgens Rupert Parker Brady van Retail Denkers goed dat Zeeman nu actie onderneemt. 'Veel koopjesjagers die afdalen uit het midden willen niet dood gevonden worden in de Zeeman.' Zij schamen zich volgens hem voor de overvolle rekken en grote graaibakken. 'Dat schrikt klanten af.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Beeld Sanne de Wilde

Verdwenen matroos

De echte veranderingen behelzen wat minder grabbeltafels en een interieur dat rustiger oogt - 'van veel drukkend blauw, naar meer rustig geel'. En de kleding wordt volgens een woordvoerder ruimtelijker gepresenteerd en 'minder rommelig'.

Zelfs de bekende matroos is goeddeels verdwenen uit de winkels. De wit-blauwe metgezel van het winkelconcern prijkt alleen nog op de vrachtwagens. Al heeft dat vooral te maken met de uitbreiding van Zeeman in Europa - eerder al naar Frankrijk, nu ook voorzichtig naar Spanje en Oostenrijk. Daar heeft het woord 'Zeeman' geen betekenis en de mascotte geen relevantie.

Om wel trouw te blijven aan de oude groep klanten, houdt Zeeman een aantal 'klassiekers in stand'. Denk aan de 'Mady-onderbroeken', het witte t-shirt voor heren en natuurlijk de legging in de 'basiskleuren' wit, zwart en grijs. Ook blijven een aantal tafels staan voor grote partijen textiel. Mensen moeten immers niet denken dat Zeeman duur is geworden.

Beeld Sanne de Wilde

Erg verstandig, vindt retailexpert Cor Molenaar. Want als Zeeman zich te exclusief presenteert voelen de vaste klanten zich niet meer prettig. Hij vergelijkt het met fastfood. 'Als je klanten van McDonalds ineens in een sjiek restaurant zet, zitten ze daar diep ongelukkig met een mes en vork in hun hand.'

Laveren dus, qua presentatie naar het midden, zonder verlies van het predicaat prijsvechter. Dat Zeeman stunt met een trouwjurk ver nadat bijvoorbeeld H&M dat al deed, maakt daarom niet uit. In eerste instantie moet het bedrijf vooral varen op de scherpe prijzen en kostenbesparing. Pas nu de modegril van sobere winkels echt niet meer verdwijnt, is het investeringsrisico van een grootschalige verbouwing volgens Molenaar geoorloofd. 'Zo van: 'hee, wij zijn ook best een beetje bij te tijd'.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Beeld Sanne de Wilde

De recensie van de jurk door Arno Kantelberg: In alle eerlijkheid: het is een mooie jurk

In eerste instantie dacht ik dat Zeeman een bruid weggaf (omdat 'het water' nu eenmaal zijn 'thuis' is, zoals de New Four al zongen in Meisje, ik ben een zeeman). Pas toen ik een tweede keer langs het billboard fietste, zag ik dat het een bruidsjúrk betrof die de firma Zeeman weggaf - vrij letterlijk, want voor slechts 29,99. Dat leek me een geval van slechte timing (carnaval is tenslotte net afgelopen), maar het is een serieuze poging van de budgetketen om de bruidsmarkt te betreden.

In alle eerlijkheid: het is een mooie jurk. Met een rok die volume krijgt door drie lagen - hopelijk niet al te brandbare - tule en een kanten top die een smaakvol podium biedt aan de buste en vooral ook de armen van de dame (voor de bruid met een zwabberend onsje meer ter hoogte van de triceps wellicht verstandig om een stolaatje erbij aan te schaffen). Er is een satijnen lint om de wespentaille te omspannen, eindigend in een ondeugende strik boven de bips. Fraai, vind ik. Diademen, hold up-panty's en jarretels zijn ook via de webshop van Zeeman te betrekken.

Er is eigenlijk maar één nadeel aan de jurk: hij komt in slechts vier maten, van 38 tot 44. En mijn vrouw heeft 36.

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.