Zara's puberzusje wordt groot

Met de komst van Bershka gaan de Europese winkelstraten nog iets meer op elkaar lijken lijken..

Het is koopzondag in Amsterdam en in de plaatselijke vestiging van Bershka, aan de Nieuwendijk, is het goed druk. Tientallen tienermeiden, grotendeels allochtoon, graaien tussen de zoet gekleurde T-shirts met blije Hawaii-prints, de felgekleurde joggingpakken, de verschoten jeans met heel wijde of iets te korte pijpen, de pumps, de vrolijk gebloemde minirokken en, de blikvangers, de gehaakte rokken tot aan de grond.

Bershka is, na H & M, Zara, Mango en Vero Moda de nieuwste goedkope modeketen die winkelstraten van Nederland (en de rest van Europa) moet gaan veroveren. De Amsterdamse winkel ging ongeveer een jaar geleden stilletjes open, en er zijn inmiddels ook vestigingen in Den Haag en Maastricht. Over een paar weken opent in de Kalverstraat een tweede, twee keer zo groot Amsterdams filiaal. In dat pand zat tot december Zara, dat verhuisd is naar een veel groter, vier verdiepingen tellend gebouw schuin aan de overkant.

Bershka is dan ook onderdeel van het Spaanse modebedrijf Inditex, het moederbedrijf van Zara (zes vestigingen in Nederland).

In Nederland is Inditex nog relatief klein. Ter vergelijking: het Zweedse H & M heeft hier 61 winkels, het Spaanse Mango 14 en het Deense Vero Moda zelfs 71 - plus nog een aantal andere verkooppunten. Maar wereldwijd is het, met 2200 winkels, twee keer zo groot als H & M. Het is de bedoeling dat dit aantal over vijf jaar zelfs is verdubbeld. 'Zweden staat natuurlijk dichter bij Nederland dan Spanje', verklaart François Smeyers, Zara's directeur Benelux, de achterstand. 'En het is in Nederland erg lastig om geschikte panden te vinden.'

Na Zara is Bershka, met 305 winkels, de grootste keten van Inditex. De eerste Bershka-winkel ging in 1998 open, en inmiddels zijn er meer dan driehonderd. Bershka heeft sinds een paar jaar ook een mannencollectie, die waarschijnlijk ook in de Kalver straat verkocht gaat worden.

Bershka's aanpak lijkt precies op die van Zara: net als Zara houdt het haar klanten gretig door twee keer per week nieuwe spullen aan te leveren en eens in de vier, vijf weken het gehele aanbod te verversen. En net als Zara adverteert het nooit, maar investeert het vooral in mooie panden op 'AAA-locaties'. Of zoals Smeyers zegt: 'In de Kalverstraat lopen genoeg mensen, daar hoeven er niet meer bij te komen. Je moet alleen zorgen dat je winkel en je etalage opvallen.'

Maar Bershka's collectie is totaal anders dan die van Zara. Wat Zara voor zoveel vrouwen (en mannen) vooral zo verslavend maakt zijn de betaalbare, bijna letterlijke en kwalitatief redelijke goede imitaties van de kleren van designermerken als Prada en Louis Vuitton. Die heeft Bershka niet.

Bershka verkoopt vrolijke niks-aan-de-hand kleren voor jonge meiden. Voor overdag, maar vooral ook in de disco, modieus maar vooral niet vooroplopend, meer TMF dan catwalk en eerder CoolCat dan TRF (de jongemeidenafdeling van Zara) of Divided (idem van H & M). Bershka is ook goedkoper dan Zara. Een paar imitatie slangenleren pumps heb je al voor 39 euro, een spijkerbroek voor 29 euro.

Bershka is bedoeld voor de doelgroep die bij Zara voorheen een beetje buiten de boot viel: de jonge pubers. Zara's kinderafdeling loopt tot 14 jaar, TRF is voor jonge vrouwen vanaf een jaar of 18. Als je tieners een aparte winkel geeft, speel je bovendien in op hun natuurlijke behoefte zich los te maken, zegt Smeyers.

'Het kan zijn dat je als kind al je kleren van Zara hebt gedragen, en dat je ouders er ook hun spullen kopen. Dan wil je op een gegeven moment iets van jezelf hebben.' Door de spullen zeer overzichtelijk uit te stallen - Bershka legt heel veel neer op tafels - wordt hun beruchte ongeduld niet onnodig getart.

Opzet gelukt: wij troffen op de Nieuwendijk welgeteld één moeder aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden