De Kwestie Peter de Waard

Zal het Nederlands Elftal (v) ook het bbp doen opleven?

De prestaties van het Nederlandse elftal (vrouwen) mogen nu bijna een net zo grote mediahype zijn als die van het Nederlands elftal (mannen), maar dat betekent niet dat er nog geen slag is te maken is in de voetbalemancipatie.

Asha ten Broeke en Hedy d’Ancona kunnen pas tevreden zijn als de helft van de bord-op-het-schootuitzending van Studio Sport op zondagavond aan de vrouwencompetitie wordt besteed, en als dat net zo goed wordt bekeken als die van de mannen. Desnoods moet een speciale Kijk- en Luisterpolitie aan eenieder die even wegzapt bij vrouwenbenen een boete kunnen opleggen die gelijk staat aan die van appen op de fiets.

Daarnaast moeten de economische effecten gelijk worden geschakeld. Als het Nederlands elftal (m) in de halve finale van het WK had gestaan, zouden de kranten allang stukken hebben gepubliceerd over de baten en de kosten van die prestatie voor de ’s lands economie: de explosie van de televisie-afzet, de gestegen bier- en nootjesomzet bij Albert Heijn, de stormloop op de cafés, maar ook de kosten van aan voetbal verkletste werktijd en het dalende bezoek aan bioscopen en restaurants. Een opleving van de economie of een dip in de even jaren leek in het verleden wel te maken te hebben met de al dan niet gemiste kansen van Cruyff, Van Basten of Robben.

Objectief – zeg in tienden procent van het bbp – heeft het CBS het effect van een finaleplaats op de economie overigens nooit kunnen uitrekenen. Meestal kwamen de statistici tot de onbevredigende reactie dat de plussen en minnen tegen elkaar konden worden weg geschrapt. Maar daarbij vergaten ze het feel good effect. Als Oranje (m) een WK zou winnen – helaas is dat niet gebeurd – zou dat de consumptie met 800 miljoen stimuleren.

De KNVB berekende met een model van accountant PwC dat voetbal in zijn algemeenheid zo’n 0,34 procent bijdraagt aan het bbp (2,2 miljard euro) vanwege de grotere verbondenheid, de gezondheidsaspecten van sport en de vorming van mensen. Toen het Nederlands elftal (m) er in 2016 en 2018 op het EK en WK niet bij was, kostte dat volgens berekeningen van Gfk en ING de supermarkten per wedstrijd 10 miljoen euro aan gemiste omzet.

De hele detailhandel zou aan een EK of WK met Oranje-succes (m) 100 miljoen extra overhouden. Cafés zouden 1,5 miljoen euro extra per wedstrijd meer omzet boeken. Maar de restaurants leveren weer 3 miljoen omzet in.

Het is en blijft nattevingerwerk. Of op het werk al even veel tijd verkletst is over de teen van Lieke Martens als in het verleden over de kuit van Arjen Robben blijft gissen. Albert Heijn draagt de Leeuwinnen een warm hart toe en steekt ze vandaag een hart onder de riem, maar weet niet of het naast positieve publiciteit ook aan de kassa klinkende munt oplevert.

Als commerciële aanjager is er voor het Nederland elftal (v) nog een wereld te winnen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden