Zakenvrouw zoekt rolmodel

De prijs voor de zakenvrouw van het jaar, de Prix Veuve Clicquot, wordt vandaag voor de 25ste keer uitgereikt. De zakenvrouw van nu moet een eigen bedrijf met een gezin combineren....

Van onze verslaggeefster Latifa Ben Ali Salah

'De laatste jaren zijn de winnaressen vooral jonge zakenvrouwen die eeneigen bedrijf met een gezin weten te combineren. Ze hebben dus een dubbelefunctie als rolmodel', zegt Yvonne van Rooy, juryvoorzitter van de PrixVeuve Clicquot en voorzitter van het College van Bestuur van deUniversiteit Utrecht.

Vandaag wordt de 25ste keer de Prix Veuve Clicquot, de prijs voor dezakenvrouw van het jaar, uitgereikt. Na dertien jaar voorzitterschap neemtVan Rooy afscheid en draagt zij haar taken over aan Annemarie Jorritsma,burgemeester van Almere.

Tot ongeveer tien jaar geleden maakten vrouwen vooral carrière binnenhet familiebedrijf. Dat was een van de weinige manieren om hogerop tekomen. Tegenwoordig beginnen vrouwen steeds vaker voor zichzelf. Zo ook devrouwen die de laatste jaren tot zakenvrouw van het jaar werdenuitgeroepen.

Yvonne Swaans, eigenares van makelaardij Direct Wonen, kreeg de prijsvorig jaar. In 1990 richtte ze de voorganger van haar bedrijf, De KamerBalie, op. Ze heeft nu 120 mensen in dienst. Volgens Swaans is een derdevan de beginnende ondernemers vrouw. De bedrijven die zij starten blijvendoorgaans klein.

En dat heeft volgens Swaans zijn voordelen: 'Vrouwen lopen met een kleinbedrijf minder risico. Ook kunnen ze hun tijd makkelijker indelen zodat zeer kunnen zijn voor hun gezin.' Swaans heeft veel gehad aan haaronderscheiding: 'Mijn bedrijf wordt nu meer dan vroeger als eenprofessionele organisatie gezien. Klanten beschouwen de prijs als eenkeurmerk.'

Ook Anneke Rakhorst, zakenvrouw van het jaar 2000, heeft een eigenbedrijf. In 1994 richtte zij Search op, een laboratorium en tegenwoordigtevens een onderzoeks- en adviesbedrijf. De afgelopen zes jaar verdubbeldehet aantal werknemers van zeventig naar honderdvijftig. Ook Rakhorst ziethet aantal vrouwelijke ondernemers groeien. Een positieve ontwikkeling,maar met een schaduwzijde: 'De bedrijven van vrouwelijke ondernemersgroeien minder hard dan die van mannen.'

De redenen variëren volgens Rakhorst van gebrek aan lef en bravoure totgezinsverantwoordelijkheden. 'Jammer, want de bedrijven hebben een grooteconomisch potentieel.'

Rakhorst heeft veel gehad aan rolmodellen: 'Ik kom uit eenondernemersgezin. Naast andere zakenvrouwen, was mijn moeder een rolmodel.Van jongsaf is mij geleerd hoe je zakelijk en privé kan combineren.'Swaans ervaart dat ze zelf regelmatig als rolmodel wordt gezien. 'Ik geefmotivatie aan vrouwen. Het gebeurt wel eens dat vrouwen na een gesprek metmij gewoon de stap nemen en bijvoorbeeld hun eerste werknemer in dienstnemen.'

De Prix Veuve Clicquot is volgens Van Rooy ook een goede gelegenheid omte kijken naar de persoon achter de winnares: 'Niet zelden is dat eenpartner die in deeltijd werkt.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden