Zakenauto die kabbelt

Gereden BMW 320d Efficient Dynamics Edition Motor 2-liter diesel, 163 pk Verbruik 4,1 l / 100 km CO2 109 gr/km Verder Bijtelling: 20 procent....

Dit is misschien wel de interessantste auto die volgend jaar op de markt komt. Eigenlijk is het een beetje een saai model; een BMW 3-serie, al jaren te koop. Ook de motor is niets bijzonders: een 2-liter diesel met vier cilinders; een standaardzakenauto voor de standaardmanager. Toch zijn er twee zaken bijzonder aan deze BMW, maar die zie je niet. De eerste is dat de nieuweling minder vermogen heeft dan zijn voorganger. In een wereld waarin elke vernieuwing normaal gesproken méér, groter en zwaarder betekent, is het terugschroeven van het aantal pk’s een mijlpaal. Zeker voor een merk dat zich associeert met sportief rijden.

Het tweede dat opmerkelijk is, is de CO2-uitstoot. Die bedraagt slechts 109 gram per kilometer. Met een gemiddeld verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer is dit de zuinigste BMW die ooit is gebouwd. Zelfs de Isetta, BMW’s dwergauto uit de jaren vijftig met de deur aan de voorzijde, was in vergelijking hiermee een slurper.

Voor BMW is het van levensbelang om in de zakelijke markt een zuinige auto te hebben, omdat bijna alle Europese overheden belastingvoordelen hebben voor zuinige auto’s. Omdat het om flinke bedragen gaat, kiezen zakelijke rijders massaal voor zuinig,ofwel de Toyota Prius. BMW heeft, net als alle andere Duitse automerken, de boot gemist met de hybride aandrijflijn, die lang als te kostbaar en te ingewikkeld werd beschouwd. Nu pas komen de eerste ‘milde’ hybrides van BMW en Mercedes op de markt, maar die zijn nauwelijks efficiënter dan hun reguliere tegenhangers.

BMW heeft snel ingezien dat ze op het gebied van zuinigheid een probleem had, en heeft enkele jaren geleden het EfficientDynamics-programma opgezet, bedoeld om de ‘vloot’ met kleine ingrepen en standaardtechnieken flink zuiniger te maken. Het idee was minder gulzige modellen te maken zonder te hoeven inleveren op ‘rijplezier’. Dat heeft zijn effect gehad: BMW’s (en Mini’s) van nu zijn ruim 16 procent zuiniger dan hun voorgangers uit 2006.

Doordat dieselmotoren van nature efficiënter zijn dan benzineversies, is ingezet op een zo doelmatig mogelijke diesel voor de BMW 320. Onder meer dankzij een langere overbrenging, hoeft deze motor minder toeren te draaien, waardoor-ie zuiniger draait. Dat leverde echter een nieuw probleem op: een langzaam draaiende diesel gaat geweldig vibreren als hij wordt belast. Dat is door BMW ondervangen door het vliegwiel te voorzien van contragewichten, die tegengesteld bewegen aan de trillingsgolf en deze daardoor dempen. Het gevolg: je kunt in de 5de versnelling door de stad kabbelen bij 1.200 toeren, zonder dat de auto een rijdende staafmixer wordt. Een schakelindicator helpt de bestuurder zijn neiging te overwinnen een lagere versnelling te kiezen. Het resultaat is een zuinige motor, die met 163 pk bovendien voldoende vermogen heeft om ook eens flink uit te pakken bij het stoplicht, mocht de bestuurder daartoe een keer hevige aandrang hebben.

Een ding is zeker: wie zijn rijstijl niet aanpast zal de 109 gram uitstoot nimmer halen. Freude am fahren vergt ook het een en ander van de bestuurder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden