York moet herstel GM bespoedigen

De Amerikaanse autofabrikant General Motors heeft een scherpe criticus binnengehaald met de benoeming van Jerome York als bestuurslid. York is een vertrouweling van Kirk Kerkorian, de miljardair die bijna 10 procent van de geplaagde onderneming in handen heeft....

Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten

General Motors (GM) zit net als andere automakers in de VS in financiële problemen. Het bedrijf tracht een faillissement af te wenden middels een verregaande reorganisatie, die vorig jaar is ingezet. De komst van York, als kritische handlanger van Kerkorian, wordt opgevat als een poging die ommekeer te versnellen.

Ook maakte het bestuur dinsdag bekend dat het jaarlijkse dividend, nu twee dollar, wordt gehalveerd. Dat moet een besparing van ruim een half miljard dollar opleveren. York stelde deze maatregel als externe criticus al eerder voor.

Met een herstructurering van de zorgwekkend hoge pensioen- en verzekeringskosten moeten nog eens miljarden worden bepaard. En de compensatie van topman Rick Wagoner wordt, eveneens op voorspraak van York, veel lager.

GM heeft de afgelopen vijf kwartalen verlies geleden. Vorig jaar boekte de onderneming 8,6 miljard dollar verlies, het slechtste resultaat sinds 1992. Momenteel heeft de onderneming in Detroit 26 procent van de Amerikaanse automarkt in handen, het kleinste marktaandeel sinds 1925.

In november zijn al andere maatregelen aangekondigd. GM hoopt zijn structurele kosten met eenzesde deel – zeven miljard dollar – te verminderen. Er verdwijnen dertigduizend banen, twaalf fabrieken gaan deels of geheel dicht.

Kirk Kerkorian mengt zich steeds meer in de auto-industrie via zijn beleggingsmaatschappij Tracinda. Hij is de grootste aandeelhouder van Chrystler, en werd vorig jaar in één klap de op twee na grootste belegger bij GM. Jerome York was al de rechterhand van Kerkorian binnen Chrysler, en zal nu ook zijn ogen en oren bij GM zijn. Wel is formeel geregeld dat York geen vertrouwelijk informatie aan Tracinda zal doorspelen.

Het zakenblad Fortune betwijfelt of Kerkorians gok op het herstel van GM verstandig is: ‘Een bankroet komt niet volgende week. Maar in de verdere toekomst - zeg, na 2006 - is de waarschijnlijkheid groot.’

Op hulp van de federale overheid, waarmee autogiganten in het verleden crises overleefden, hoeft GM niet te rekenen. President Bush zei vorig jaar dat de autofabrikanten met ‘relevante’ producten moeten komen. Gezien Bush’ recente opmerkingen over de ‘verslaving’ aan olie, doelde hij op meer schone, hybride technologie. Juist op dat gebied is GM een laatkomer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden