XITE wil MTV en YouTube achterna; muziekkanaal breidt uit naar Duitsland

De Nederlandse muziektelevisiezender XITE gaat uitbreiden naar Duitsland. Het heeft een contract gesloten met twee kabelmaatschappijen waardoor het in het basispakket komt van zeker 7 miljoen Duitse tv-kijkers. 'En de kans is groot dat Amerika binnen nu en een half jaar volgt', meldt Derk Nijssen (45), oprichter en directeur van de zender.

De muziekzender is veel aanwezig op festivals waar jongeren komen. Beeld XITE

In Nederland is XITE sinds 2008 te zien en heeft het de plek van achtereenvolgens TMF en MTV ingenomen als het gaat om de populairste muziekzender onder jongeren. De zender maakt inmiddels onderdeel uit van alle basispakketten. In 2010 volgde de uitbreiding naar België en nu dus naar Duitsland, waarmee in totaal 15 miljoen mensen worden bereikt.

Lang onderhandeld
Volgens Nijssen, dat met een klein team van ongeveer 40 man werkt vanuit Amsterdam-Noord, is er lang onderhandeld met de Duitse kabelaars Kabel BW en UnityMedia, vooral actief in het midden en zuiden van het land (Baden Württemberg, Hessen en Nordrhein-Westfalen).

'Iedereen probeert dat plekje te bemachtigen, dus het is bijzonder dat ze voor een Nederlandse zender hebben gekozen.' Contentaanbieders worden door de kabelaars betaald; ze krijgen een zogeheten doorgifte-fee. Waarom ze dan voor het Nederlandse XITE hebben gekozen, weet Nijssen wel: 'We hebben een innovatiever product dan de concurrentie.'

Dat innovatieve deel bestaat bij XITE uit de interactieve mogelijkheden die via de settopbox mogelijk zijn. Zo kunnen kijkers digitaal zappen tussen de videoclips, liken en disliken, waardoor ze uiteindelijk een gepersonaliseerde muziekzender kunnen creeëren. Dit is nog niet bij alle kabelaars mogelijk, bij UPC al wel, maar de andere maatschappijen zullen snel volgen, weet Nijssen. 'Eigenlijk zijn we ook een technologiebedrijf, want we ontwikkelen onze eigen software.'

'Geen concurrentie'
De zender heeft daarmee weinig echte concurrentie, vindt de CEO. 'Zenders als SLAM-TV en 538-TV bieden weliswaar ook videoclips maar zijn verder heel lineair. Wij proberen echt iets anders te zijn. Ook in bereik en kijkcijfers zijn we groter.' XITE wordt wel gezien als de opvolger van TMF, de uiterst populaire muziekzender uit de jaren 90 en 00. Nadat het door Lex Harding opgerichte bedrijf door MTV werd gekocht, werd al snel de stekker uit TMF getrokken. Het had een kannibaliserende werking op de aantrekkingskracht van MTV, maar volgens Nijssen had TMF ook last van zijn XITE. De enige televisieconcurrentie voor zijn muziekkanaal bestaat nu nog uit de verschillende kanalen van het Amerikaanse mediabedrijf Viacom, waaronder dus MTV in Nederland en VIVA in Duitsland.

Gers Pardoel op de XITE Awards 2013. Beeld XITE
Beeld XITE

YouTube
Toch is er wel wat veranderd sinds het einde van TMF. Jongeren consumeren massaal online en voor muziek gaan ze uiteraard naar YouTube waar artiesten vaak als eerste hun nieuwe video' publiceren. Ook is het een handig platform voor jong talent zonder platenmaatschappij. 'YouTube is heel sterk online, maar wij zijn weer heel sterk op tv', zegt Nijssen daarover. 'Terwijl iedereen steeds maar roept dat jongeren alleen online actief zijn, laten de cijfers zien dat televisie nog altijd groeit. Dat is ongelooflijk. Maar uiteindelijk is de toekomst dat je op álle schermen actief - en de grootste - wil zijn.'

Waar het internationale MTV kan leunen op moederbedrijf Viacom, heeft Nijssen ook een geldschieter gevonden: het investeringsfonds Henq uit Rotterdam. Dit fonds is nu minderheidsaandeelhouder. 'Ik heb XITE zelf opgezet na de verkoop van mijn bedrijf in sms-spelletjes voor tv, maar na de eerste twee jaar besloot ik er toch een investeerder bij te zoeken.' Nijssen wil geen omzet- en winstcijfers vrijgeven, 'Maar ik kan wel zeggen dat we sterk groeien in omzet en reeds geruime tijd winstgevend zijn.'

Platenmaatschappijen
Het geld dat XITE verdient door de samenwerking met de verschillende kabelaars en adverteerders - waarbij de doorgiftevergoedingen van de kabelaars toch nog het meeste opleveren - wordt vooral besteed aan het kopen van videocontent. 'Daarvoor werken we samen met alle belangrijke platenmaatschappijen. Die betalen we maandelijks op basis van omzet en marktaandeel, dus als een videoclip van Sony het meest is aangevraagd, krijgen zij ook het meeste geld.'

Met de uitbreiding naar Duitsland, komt wereldwijde expansie in zicht. In Europa kijkt Nijssen naar meer mogelijkheden door continu met allerlei kabelaars in gesprek te gaan. Met Amerikaanse maatschappijen is hij al vergevorderd. 'Grote kans dat hier binnen een half jaar knopen over worden doorgehakt. Het is een grote ambitie om onszelf als wereldwijde speler op de kaart te zetten. Nu Duitsland on board is, komt dit een stuk dichterbij.'

In de jaren 90 en 00 was TMF het grootste muziekkanaal onder jongeren. Het bracht ook eigen cd's uit. Beeld TMF
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.