VIJF VRAGEN

Wordt 'Ahaize' een succesverhaal?

Alleen al het gerucht van een Belgisch-Nederlandse supermarktfusie eerder deze week stuwde de aandelen omhoog. Vandaag bevestigden Albert Heijn en Delhaize dat ze praten over een fusie. Maar er zijn risico's. En is het toeval dat Delhaize een 'Hollandse' topman heeft?

In de Delhaize-vestiging in Wezembeek vult een medewerker de schappen in de winkel. Beeld Dieter Telemans

Als Ahold en Delhaize fuseren, hoe ziet dat 'Ahaize' er dan uit?

In omzet gemeten wordt het op de ranglijst van Planet Retail het tiende supermarktconcern ter wereld. Nu nog staat Ahold 18de en Delhaize 23ste, maar samen gaan ze reuzen als Metro, Casino en Edeka voorbij. De grootste zijn nog altijd ­Walmart (zes keer zo groot), Carrefour en Tesco. Het gefuseerde bedrijf zal 61 procent van zijn omzet halen in het oosten van de Verenigde Staten.

Lees hier het profiel van Frans Muller: 'Muller leidt Delhaize zakelijker, minder Bourgondisch.'

Wat hebben supermarkten aan een fusie?

Een supermarkt is een handelsbedrijf en handelsbedrijven verdienen maar luttele procenten op hun omzet. Maar wie groter kan inkopen, kan lagere inkoopprijzen bedingen. Als Ahold en Delhaize hun krachten bundelen, scheelt dat op de inkoopprijs misschien een half procentje. Dat lijkt weinig, maar let wel: de marge van beide bedrijven bedraagt maar enkele procenten. Dus, concludeert Matthias Maenhaut van ING in België: 'Dat betekent dat de marge 10- tot 20 procent kan gaan stijgen.'

En wat is van deze fusie het ­speciale voordeel?

Een blik op hun beider stafkaarten zegt voldoende. Beide bedrijven hebben drie gebieden waarin ze opereren en die sluiten keurig op elkaar aan.

Ahold is actief in Nederland, een beetje in Duitsland en sinds enkele jaren in Vlaanderen: in totaal 966 supermarkten. Delhaize heeft in België en Luxemburg 852 winkels. Ahold heeft in het noordoosten van de Verenigde Staten 768 Giants en Stop&Shops; Delhaize heeft iets zuidelijker in de VS 1.650 Foodlions en Hannafords.

Ahold heeft 333 Alberts in Tsjechië. Delhaize heeft in Griekenland, Roemenië en Servië bij elkaar 985 winkels. Alleen de 117 Indo's van Delhaize zijn erg ver weg (Indonesië), maar daarin heeft Delhaize slechts een belang van 51 procent.

Het feit dat beider ketens dicht bij elkaar zijn, is heel belangrijk. Daardoor kunnen bijvoorbeeld internet-activiteiten worden gedeeld, en ook hoofdkantoren en distributiecentra. En natuurlijk de kennis van de markt. Ook Laurens Sloot, hoogleraar retail marketing in Groningen, vindt de twee goed bij elkaar passen. Ahold is aanzienlijk sterker in onlineverkoop, zowel in Nederland (Bol.com, AH online) als in Amerika (Peapod). Daar kan Delhaize heel veel aan hebben voor zijn eigen operaties. Andersom kan Ahold veel leren van de Belgen. Sloot: 'Albert Heijn is de laatste tien jaar vervlakt en kan een hoop leren van het veel culinairdere Delhaize.'

De beleggers zijn laaiend enthousiast. In 2006 steeg de koers van Ahold 1,6 procent op het gerucht van een mogelijke fusie met Delhaize. Maandag was Ahold meteen de sterkste op de Amsterdamse beurs, met een stijging van 4,7 procent en ­Delhaize steeg zelfs met 13,4 procent. Alleen op een gerucht.

Hadden ze dan niet eerder kunnen fuseren?

Dat probeerden ze dus in 2006. Maar op dat moment was er een groot probleem. Ahold was ook toen veel groter, maar lag vrijwel op zijn rug: de boekhoudfraude uit 2003 had het bedrijf bijna onder water getrokken. Beide partijen streefden naar een gelijkwaardige fusie, maar dat lukte niet doordat Ahold onder druk stond. De partijen beloofden het op een gunstiger moment nog eens te proberen. Nu is de kans op succes veel groter, ook al doordat de nazaten van Delhaize uit het bestuur zijn verdwenen.

Nog maar twee maanden geleden kondigden Pierre-Olivier baron ­Beckers-Vieujant en Didier Smits hun vertrek aan. Die eerste zei in 2007 dat een fusie met Ahold hem een goed plan leek, mits het zijn Amerikaanse bedrijven zou opgeven. Dat idee is met hem vertrokken. Van de familie zit alleen Jacques de Vaucleroy nog in de raad van commissarissen. De bestuursvoorzitter van Delhaize is sinds vorig jaar zelfs een Nederlander: Frans Muller.

Is een fusie niet erg riskant?

In het algemeen wel. Vuistregel: tweederde van de fusies mislukt, dat wil zeggen dat ze bedrijven opleveren die minder waard zijn dan de optelsom van de twee. De beste manier voor een bedrijf om te groeien is 'autonome groei': gaandeweg je marktaandeel vegroten. Maar dat gaat ook erg traag. In een enkel geval slaagt een fusie in de supermarktwereld wel, zoals Fred Meyer, dat fuseerde met Kroger in 1999. Nu zijn ze samen een van de grootste retailconcerns ter wereld. Internationale fusies zijn nog riskanter.

Vraag maar aan KLM, dat eerst een mislukte fusie met Alitalia doormaakte en nu worstelt met Air France. Belgisch-Nederlandse bedrijven zijn er niet zo veel. De Persgroep, eigenaar van onder meer de Volkskrant, Trouw, De Morgen en Het Parool, is er een, succesvol ook. Fortis was er een: het sneuvelde, maar dat was niet vanwege culturele verschillen tussen Belgen en Nederlanders. En vorige week lonkte KPN opzichtig naar een fusie met een Belgische onderneming: Belgacom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden