Wonderauto Baby Benz lijkt klassieke kneus

Wie nog meer tijdig van zijn bestelling afwil, kan volstaan met een telefoontje naar Mercedes. De fabrikant doet niet moeilijk, neemt alle kosten voor zijn rekening en heeft zelfs begrip voor de stroom van afzeggingen....

De in allerijl naar Stuttgart gedirigeerde Europese autopers werd woensdag door het bestuur van Daimler-Benz geïnformeerd over de laatste bevindingen: ja, bij de moose-accident-test, ook wel 'de rendier-uitwijkmanoeuvre' genoemd, kan de nieuwe auto van Mercedes over de kop slaan.

Het is nog veel erger. Ook bij een gewone slalom gaan 'twee benen de lucht in en vliegt het rubber van de velgen', zoals een testpiloot uit Oostenrijk haar rijervaringen uitvoerig mocht toelichten. Een Zweedse collega: 'Waarom erkent u niet dat het een mislukking is. U wilde een kleine auto met de kenmerken van een limousine. Dat kán niet.'

De heren van Daimler-Benz snakten naar adem. Bestuurslid Jürgen Hubbert: 'De auto is veilig, maar bij de eland-test hebben we een zwak punt.' Zo'n uitspraak van Mercedes is voor de autobranche wereldnieuws.

Om verdere ongelukken te voorkomen krijgt de A-klasse van Mercedes nieuwe banden en een modern elektronisch controlesysteem ('ESP'), dat tot nu toe alleen in de grote modellen van het merk wordt ingebouwd. De ingreep kost het concern 100 miljoen mark per jaar extra.

Nog eens 50 miljoen mark is uitgetrokken voor aanpassing van de begin deze maand aangelopen productie en de al uitgeleverde en verkochte wagens. In totaal, gerekend tot februari volgend jaar, gaat het over 30 duizend auto's die op papier al waren verkocht. Wat de imagoschade bedraagt voor een onderneming die pretendeert de veiligste auto's ter wereld te bouwen, is onbekend.

De onverwachte kosten kunnen nog verder oplopen als bandenproducent Goodyear de rechter inschakelt. Volgens bestuurslid Jürgen Hubbert is het inmiddels roemruchte omkieperen van Baby Benz in Zweden het gevolg van foute banden. De Amerikaanse fabrikant zou zich niet hebben gehouden aan de door Mercedes opgegeven specificaties.

De verklaring van Hubbert werd ter plekke ontzenuwd door verschillende auto-experts, stuk voor stuk ervaren crashpiloten, die de A-klasse de afgelopen dagen stevig onder handen hebben genomen. Eén van hen, een Deense, vertelde dat zij twee nieuwe testmodellen had besteld, omdat de eerste zending uitgesproken belabberd was. De twee nieuwe auto's deden het beter, maar sloegen bij de 'eland-manoeuvre' alsnog over de kop.

Deze test simuleert het plotseling oversteken van een eland. Bij een snelheid van maximaal 70 kilometer per uur wordt zonder te remmen het stuur abrupt naar links en direct weer naar rechts gedraaid. De Deense testrijdster: 'We hebben alle soorten banden gebruikt, Goodyear, Michelin, Continental. In alle gevallen was de auto niet meer te houden.' De Mercedes-ingenieurs luisterden ademloos en moesten erkennen dat het concern zo'n test niet in het programma heeft.

De nog korte geschiedenis van de A-klasse is nu al legendarisch. Met een miljard mark aan ontwikkelingsgeld zou Mercedes de markt van kleine personenauto's gaan veroveren. Volkswagen, Fiat, Opel, Renault, Honda, kortom merken waarop vanuit Stuttgart altijd werd neergekeken, zouden het gaan merken. De presentatie in juni dit jaar was overweldigend; 1400 autojournalisten oordeelden unaniem: duur, maar superveilig, een fantastische auto, echt een Mercedes.

Tot begin vorige week, toen enkele Scandinavische juryleden van de trofee 'Auto van het Jaar' serieus gingen testen. De beelden van het hoopje schroot op een vliegveld bij Stockholm gingen de wereld rond en sindsdien is er geen houden meer aan. Ook in Engeland, Zwitserland, Denemarken, Oostenrijk en Duitsland zelf belandt de kleine Mercedes voortdurend op z'n kant of in de berm. Alleen het Nederlandse vakblad Autovisie houdt een rotsvast vertrouwen, zoals bestuurslid Hubbert met nadruk vermeldde alsof het zijn laatste strohalm betrof.

De man die alles aan het rollen bracht, de Zweedse testrijder Robert Collin, kreeg eveneens alle gelegenheid voor commentaar. Nieuwe banden, elektronische controle, het maakt volgens hem niets uit. 'De auto is absoluut onveilig en dient onmiddellijk uit productie te worden genomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden