Woede om uitzendbureau dat Oost-Europees personeel 'verloot'

Het was ludiek bedoeld: op een seminar van uitzendbureau Lugera over de voordelen van buitenlandse uitzendkrachten zouden tijdens de afsluitende netwerkborrel maandag in Leusden tien uitzendkrachten worden verloot. Overigens pas nadat geïnteresseerden uit de land- en tuinbouw geïnformeerd zouden zijn over 'de productiviteitstoename van uitzendkrachten' en 'besparingen met het uitbesteden van productieprocessen'. Lugera, op z'n site 'Lugera The People Republic', is specialist in Oost-Europese uitzendkrachten.

Tomatenplanten in kwekerij Lans. Foto anp

De reacties zijn vernietigend. De manier waarop de aandacht wordt getrokken en met mensen wordt omgegaan, zegt veel over het bedrijf, vindt Albert Jan Maat, voorzitter van land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland. 'Respectloos, smakeloos en buitengewoon denigrerend tegenover mensen die hier op zoek zijn naar werk. En de zogenaamd ludiek bedoelde actie is onfatsoenlijk aan het adres van ondernemers, die mede als gevolg van de Russische boycotactie in de knel zitten.'

'Alsof we nog in de VOC-tijd zitten', reageert Mariëtte van der Neut van FNV Bondgenoten. 'Dit uitzendbureau organiseert meer van dit soort bijeenkomsten waar het alleen maar draait om mensen zo goedkoop mogelijk te laten werken. Dit kan gewoon niet.'

Vertaalfout

De Kamer van Koophandel, die volgens het persbericht van Lugera de entree voor geïnteresseerde werkgevers voor zijn rekening neemt, laat boos weten dat er sprake is van een vertaalfout. 'Door een verkeerde vertaling van chambers of commerce duiken we op in een programma waarmee we niets van doen hebben en waarvan we ons nadrukkelijk distantiëren', zegt de woordvoerster.

Achteraf begrijpt directeur Gerard Koolen dat de verloting onhandig is, zegt hij in de plaatselijke media. Het idee was volgens hem dat Lugera een week het salaris van een uitzendkracht betaalt voor de eerste tien klanten. 'We hadden misschien beter een korting kunnen geven.' Of de verloting is doorgegaan, is onduidelijk. Koolen reageerde niet op herhaalde verzoeken per telefoon en e-mail om contact.