Winstsprong van 37 procent voor Ryanair

Met zijn bekende retoriek vol bluf en superlatieven vierde topman Michael O'Leary van Ryanair maandag de winstsprong van 37 procent van zijn luchtvaartmaatschappij. 'We zullen met onze lage prijzen alle bestaande maatschappijen ruïneren', liet hij weten.

Michael O'Leary Beeld anp
Michael O'LearyBeeld anp

Dit jaar zal Ryanair meer dan 100 miljoen passagiers in Europa vervoeren. Binnen tien jaar moeten dat er 180 miljoen worden. Dat is 20 miljoen meer dan O'Leary eerder had voorspeld.

In de eerste helft van dit boekjaar, dat 30 september eindigde, verdiende Ryanair voor belastingen 1,28 miljard euro. Deze recordwinst was te danken aan de sterk gedaalde brandstofprijzen en een bijzondere bate van ruim 300 miljoen euro op de verkoop van de aandelen Aer Lingus.

De maatschappij vervoerde 58 miljoen passagiers - een stijging van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Voor het hele boekjaar zal het passagiersaantal uitkomen op 105 miljoen - een stijging van 16 procent ten opzichte van het boekjaar 2014/15.

De beladingsgraad van de toestellen nam met 4 procentpunten toe tot 93 procent, hetgeen betekent dat maar 7 van de 100 stoelen niet bezet waren.

Voor het hele jaar rekent O'Leary op een nettowinst van ongeveer 1,2 miljard euro. 'Het gaat zo goed dat ik daar bijna bang van word. We hebben een geweldige zomerperiode achter de rug, hetgeen te danken is aan de sterke pond sterling, het natte weer in Noord-Europa, weinig capaciteitsgroei en lagere brandstofprijzen die we niet hadden afgedekt.'

De gemiddelde prijs van een verkocht ticket steeg met 2 procent tot 56 pond. Maar dat zal niet doorgaan. Het komende kwartaal zullen de prijzen ongeveer gelijk zijn.

(Tekst gaat verder onder foto).

Toestellen van Ryan Air. Beeld anp
Toestellen van Ryan Air.Beeld anp

Prijzenoorlog

O'Leary zei een prijzenoorlog te verwachten in de eerste drie maanden van volgend jaar, waardoor tickets juist 4 procent goedkoper zullen worden. Ryanair wil echter ook de klanten meer aan zich binden door betere service. Er komt een nieuwe gepersonaliseerde website, nieuwe uniformen voor de stewards en stewardessen, nieuwe menu's en betere zitplaatsen.

Ryanair wil de komende jaren vooral groeien in Duitsland, Denemarken, Polen en Spanje. Op de Duitse reizigersmarkt heeft Ryanair nog maar een marktaandeel van 5 procent. Dat moet 20 procent worden.

Het bedrijf opent de komende tijd vier nieuwe bases in Berlijn, Gotenburg, Milaan en op Corfu. Er komen 119 nieuwe routes bij. Ryanair vliegt sinds oktober ook vanaf Schiphol naar de Ierse hoofdstad Dublin.

Presentje

O'Leary had ook nog een presentje voor de aandeelhouders. De boekwinst van ruim 300 miljoen euro op de verkoop van het belang in de Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus zal aan de aandeelhouders worden uitgekeerd. Eerder dit jaar werden voor ruim 400 miljoen euro al eigen aandelen ingekocht. Eerder meldden overigens ook andere luchtvaartmaatschappijen goede resultaten. IAG, waaronder British Airways, Iberia en Aer Lingus vallen, Air France-KLM en Lufthansa meldden hogere winsten als gevolg van de goedkope brandstof en de natte zomer in veel Noord-Europese landen.

De aandelen Ryanair zijn in de afgelopen twaalf maanden met 70 procent gestegen. Concurrent Easyjet zag de waarde van het aandeel in dezelfde periode met maar 16 procent toenemen.

Michael O'Leary van Ryanair. Beeld anp
Michael O'Leary van Ryanair.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden