'Winsten en investeringen supers onder druk’

De winsten en investeringen van de supermarkten zijn vorig jaar flink onder druk komen te staan. Door de prijzenslag onder de supers lagen de marges in september gemiddeld op nul, nu zelfs 1,5 procent in de min.

Dit zei C1000-topman Tom Heidman dinsdag op het congres What's Going on in Retailing in Nieuwegein.

Ruim de helft van de ondernemers in supermarktland kampte vorig jaar met dalende marges, schetste Heidman. Wel blijven de volumes goed op peil volgens de C1000-topman. Mede door de promotieacties heeft C1000 het volume zien groeien.

Na de overname van tachtig Super de Boer-winkels maakt C1000 zich nu op voor een consolidatieslag. Heidman denkt dat alle tachtig overgenomen winkels in 2012 in de C1000-formule zijn geïntegreerd. Dit jaar zullen er al zestig zijn omgebouwd. C1000 wil daarbij zwaar inzetten op nieuwe versafdelingen, vooral vlees, groente, fruit en kaas.

Heidman wil ook vooral ‘terug naar het merk C1000’. Volgens het strategisch plan van de supermarktketen is dit een van de prioriteiten. Behalve met ‘vers’ komt de super met duizend nieuwe artikelen in het assortiment. Daar zitten ook honderd aanbiedingen bij voor 1 euro, kondigde de topman aan.

Heidman gaf verder aan dat het marktaandeel van C1000 nog wel wat omhoog kan. De nieuwe inkoopcombinatie Bijeen van C1000 en Jumbo is nu goed voor 24 procent marktaandeel. Daarmee staat Bijeen op de derde plaats na marktleider Albert Heijn en Superunie. Heidman denkt dat het marktaandeel naar 30 procent kan groeien, waarmee het Superunie zou voorbijstreven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden