Winst bij krimpend DaimlerChrysler

Reorganisaties, personeelsreductie en een grote nadruk op verkoop. Dat is het recept dat de nieuw aangetreden topman Dieter Zetsche van DaimlerChrysler gebruikt om de winstgevendheid van het Duits-Amerikaanse automobielconcern weer op peil te krijgen....

De winst van het autoconcern met Mercedes en Chrysler als bekendste merken, steeg van 2,5 miljard euro in 2004 naar 2,8 miljard vorig jaar. Ook de omzet groeide, van 142 miljard euro naar 149,8 miljard euro vorig jaar. De operationele winst viel met 5,2 miljard euro door de reorganisaties fors lager uit. In 2004 werkten er 384.700 mensen bij DaimlerChrysler, eind vorig jaar waren dat er 382.700. Het komende jaar zal deze reductie zich voortzetten. Ook in Nederland vallen ontslagen. Van de huidige 270 werknemers, moeten er 70 op zoek naar een andere werkgever.

De bestuursvoorzitter toonde zich bij de presentatie van de cijfers over 2005 niet ontevreden over de resultaten, die vooraf bescheiden waren geformuleerd. De kosten zijn gedrukt, de kwaliteit is verbeterd en de winst- en omzetdoelen zijn grotendeels gehaald.

Bij de Mercedes Car Group, met de merken Mercedes-Benz, Smart en het luxemerk Maybach, werd vorig jaar verlies geleden. In plaats van de 1,7 miljard euro winst in 2004 werd vorig jaar een verlies van 505 miljoen euro geschreven. Dit werd vooral veroorzaakt door het terugroepen van 3,1 miljoen auto’s wegens storingen en de voorgenomen personeelsreductie van 8500 arbeidsplaatsen in Duitsland. Deze reductie kost het concern 950 miljoen euro. Eind december waren al vijfduizend man opgestapt.

Van Smart, het zorgenkind van het autoconcern, is het maar de vraag of het wel in de etalage staat. DaimlerChrysler heeft de zakenbank Goldman Sachs weliswaar gevraagd de belangstelling te inventariseren. Maar of het merk daarmee ook te koop is, is niet zeker.

Het concern heeft in het afgelopen jaar 1,1 miljard euro uitgegeven aan reorganisaties, maar het management heeft nog even de tijd zich te bewijzen. Zetsche: ‘Als Smart in 2007 zwarte cijfers behaalt, is het afstoten niet aan de orde.’ Over de productie van de Forfour in het Limburgse Born zei Zetsche nog geen beslissing te hebben genomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden