Winst Ahold flink lager door prijzenslag in supers en koopjesjagers

Winst supermarktconcern daalt met 17,4 procent...

Van onze verslaggeefster Anna van den Breemer

Amsterdam Het supermarktconcern Ahold heeft over 2009 een nettowinst geboekt van 894 miljoen euro, 17,4 procent minder dan in 2008. De prijzenslag in de supermarkten en koopjesjagers hebben de winstmarges onder druk gezet. De omzet steeg met 9 procent tot 28 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die donderdag werden gepresenteerd.

Door de vele acties en promoties daalde het algehele prijspeil in de supermarkten. Bovendien verruilden consumenten duurdere producten voor goedkopere alternatieven. ‘Voor het eerst sinds jaren zien we weer downtrading’, aldus Ahold-topman John Rishton, zoals dat verschijnsel heet.

Het supermarktconcern zag een aanzienlijke deflatie in het laatste kwartaal van 2009 en voorziet dat deze trend zich zeker in de eerste helft van dit jaar voortzet. ‘Werkloosheid blijft relatief hoog en het consumentenvertrouwen is in vele markten tamelijk fragiel’, liet Rishton weten. Toch spreekt Ahold van een ‘solide prestatie, geleverd onder moeilijke omstandigheden’.

Vooral in het derde en vierde kwartaal van 2009 werd de economische crisis voelbaar voor het supermarktconcern. De concurrentie tussen supermarkten werd toen scherper. ‘Door de hamsterweken te verlengen en minder luxe Excellent producten met de Kerst hebben de Albert Heijn-supermarkten hierop proberen in te spelen’, zegt een woordvoerder. Dat lukte, de cijfers van het vierde kwartaal zijn beter dan verwacht. De omzet steeg met 3,4 procent naar 6,8 miljard. De winst daalde met 8,2 procent naar 267 miljoen.

Ahold drukte de kosten in 2009 met 500 miljoen euro door flink op overhead te besparen. Zo werd het hoofdkantoor van Etos en Gall & Gall overgebracht naar het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Ook in de Verenigde Staten werden kantoorlocaties van Stop & Shop/ Giant-Landover en Giant-Carlisle samengevoegd.

Daarnaast werd bespaard door de distributie van winkels efficiënter te maken. Een vergroting van het volume heeft geleid tot een gunstigere onderhandelingspositie bij inkopers.

Alleen in Tsjechië en Slowakije kampt Ahold met verliesgevende cijfers. De omzet daalde daar met 2,4 procent. Een grote kostenpost lag bij de grootschalige reorganisatie van de Hypernova en Albert- supermarkten.

Zo werden slecht renderende winkels gesloten en de zogenoemde grote hypermarkten verkleind. In Tsjechië verdwijnt bovendien de naam Hypernova en gaan de winkels verder als Albert. Topman John Rishton verwacht daar echter wel winst in 2010.

Volgens Ahold is de algemene winstdaling deels te verklaren door enerzijds de eenmalige winst in 2008 in verband met de verkoop van Schuitema (eigenaar van C1000) en anderzijds door de verplichtingen in 2009 die te maken hebben met de voormalige Amerikaanse dochter Bi-Lo.

Ahold kondigde tevens aan voor een half miljard euro aan eigen aandelen in te kopen en het dividend met 28 procent te verhogen naar 23 eurocent per aandeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden