Winnaar & verliezer vanHaren en Wessanen

Winnaar & verliezer van de week: Iedereen wil schoenen van vanHaren en niemand wil de biologische producten van Wessanen

Krein Bons van vanHaren. Beeld .

Winnaar: Krein Bons van vanHaren

‘Waarom voelt een winkel niet lekker?’

Negentig jaar bestaat schoenenketen vanHaren. En dat werd deze week luister bijgezet met een recordomzet aan schoenen (7,1 miljoen paar) en geld (195 miljoen euro).

Waar andere schoenenketens het loodje leggen, groeit de keten van ceo Krein Bons met 1.500 werknemers gewoon door. Het recept is simpel: de mooiste schoenen voor de beste prijs. Bons, voormalig legersergeant en gepokt en gemazeld in de detailhandel, heeft zo zijn eigen stijl van managen. ‘Ik bezoek twee of drie keer per week onze winkels. Die bezoeken zijn onaangekondigd. Ze vinden het hartstikke leuk als ik kom. Ik denk dat ik heel toegankelijk ben. Het is niet de grote baas die langskomt, maar: hé, ik ben Krein, ik werk ook bij vanHaren. Ik kom een winkel binnen en voel: dit is lekker of dit is niet lekker. Ik ga altijd als klant naar binnen. Als het niet goed voelt, dan vraag ik me meteen af: waarom voelt het niet lekker? Het kan de belichting zijn, de ontvangst, veel lege plekken, lampen die niet branden…’, vertelde hij deze week in Management Team.

De opening van winkels in België is een succes geworden. Vorig jaar werd vanHaren daar meteen tweede bij de verkiezing van Beste Winkelketen. De formule werkt internationaal, zij het met aanpassingen. ‘In België houden ze wel meer van ‘bling, bling’ en die zet je dan voor in de winkel’, zei Bons toentertijd.

Christophe Barnouin van Wessanen.

Verliezer: Christophe Barnouin van Wessanen

Kortste metamorfose in 250 jaar historie

De Fransman Christophe Barnouin, die in 2014 de baas werd bij Wessanen, leeft zo gezond mogelijk. ‘Ik probeer altijd om mijn voedselconsumptie en lifestyle, en die van mijn vier dochters, te verduurzamen. Ik heb geen auto en doe zoveel mogelijk op de fiets’, zei hij in een van zijn interviews. Na zijn komst onderging Wessanen de zoveelste metamorfose in de 250-jarige geschiedenis.

Alle ongezonde producten gingen eruit, zoals de frituursnacks van Beckers en de alcoholische dranken van ABC. Wessanen concentreerde zich geheel op biologische producten: ranola met kokos, rijstwafels met quinoa, pindakaas met amandelen. Met Bjorg in Frankrijk en Zonnatura en Clipper thee in Nederland heeft Wessanen sterke merken. Dat leek een schot in de roos. Maar vorig jaar kwam er de klad in. Wessanen bleek fijn gemalen te worden tussen levensmiddelengiganten als Unilever en Nestlé, die zich op deze lucratieve markt begaven, en lokale producenten die de sympathie hadden van de klant. Van 18 euro in juni vorig jaar daalde de koers naar 7 euro in februari van dit jaar. Grootaandeelhouder Charles Jobson (25,7 procent) zag de bui hangen en heeft met de Franse investeerder PAI een opzetje verzonnen om Wessanen over te laten nemen. Barnouins metamorfose dreigt de kortste te worden in de geschiedenis van Wessanen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.