de winnaar en verliezer van de week

Winnaar en verliezer van de week: winkelketen Waar groeit, lot Bristol ligt in de handen van banken

Exterieur vestiging van schoenenketen Bristol. Bristol leed voor de coronacrisis al verlies, de situatie is nu verergerd. Beeld ANP

Winnaar: Alec Clement wil met crowdfunding zijn winkelketen, Waar, uitbreiden

Van een middel waarmee frituurvet verandert in een geurkaars tot tassen gemaakt van oude brandweerslangen, herbruikbare boterhammenzakjes met een leuke print en ecologische planten. Winkelketen Waar verkoopt het, niet alleen in 24 eigen zaken, ook via shop-in-shops en online via Bol.com en Amazon.

Ondernemer en Wereldwinkel-idealist Alec Clement begon acht jaar geleden met Waar. Naast fairtradeartikelen, waar de Wereldwinkels zich op richten, werd het accent gelegd op duurzaamheid. Daarnaast moesten de zaken er hip uitzien en de producten trendy zijn. Als personeel werden mensen aangetrokken met een fysieke of mentale beperking.

De coronacrisis heeft de maatschappelijke bewustwording niet verzwakt, eerder versterkt. De omzet van Waar steeg het eerste halfjaar met 12 procent en de winst steeg van 290- tot 420 duizend euro.

Waar is een belangrijk platform geworden voor sociale merken als Tony’s Chocolonely, Dopper en Fairtrade Original. Opvallend is dat alle producten gebruiksvoorwerpen zijn: geen beeldjes, hangertjes of armbanden die vroeg of laat in een la belanden.

Clement is bezig de keten verder te versterken. Dit jaar is een crowdfundingactie gestart, waarbij Waar een notering heeft gekregen op het mkb-handelsplatform NPEX. Clements doel is uit te groeien tot vijftig winkels.

Verliezer: Elise Vanaudenhove moet hopen dat de banken Bristol genadig zijn

Schoenendiscounter Bristol zit in de hoek waar de klappen vallen. Elise Vanaudenhove, kleindochter van de oprichter, moet zien te redden wat er te redden valt nu de keten door de lockdown elke week 5 miljoen euro verliest. Living on the edge, noemde ze dat in een openhartig interview met Het Financieele Dagblad, waarin ze toegaf dat ze bij de banken heeft moeten aankloppen voor extra kredieten.

Vanaudenhove (51) is een betrekkelijke nieuwkomer. Ze runde met haar man een B&B en gaf yoga- en pilatuslessen voordat ze in 2017 bij het familiebedrijf met 250 winkels en 1.500 personeelsleden ging werken. Een jaar later kreeg ze alleen de leiding, sindsdien is ze eigenlijk continu bezig met saneren. Bristol belandde al voor de pandemie in de rode cijfers door de toenemende concurrentie van Zalando en Van Haren. Er gingen al dertig winkels dicht, nu hangt het lot van nog twintig winkels aan een zijden draad. Volgend jaar moet schoon schip zijn gemaakt. 

Ambities heeft ze zeker. Zo wil ze de schoenen van Bristol in Europa laten maken in plaats van in Azië. ‘Het is tijd over te schakelen. Niet voor niets bestaat het Chinese karakter voor crisis, wei ji, uit twee tekens, eentje voor gevaar en eentje voor opportuniteit. We zien het gevaar, maar ook kansen’, zei ze tegen het FD. Hopelijk is het geen dweilen met de kraan open.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden