Winkelende ouders slachtoffer van zeurterreur

Het is een regelrechte ramp voor ouders die na werktijd met kind-uit-school snel even boodschappen willen doen: zeurterreur op de winkelvloer....

Ze zijn pakweg tussen de zes en twaalf jaar oud en weten donders goed welke kleding ze willen dragen, welke soort hagelslag ze willen eten of welke vakantiebestemming ze tijdens de schoolvakantie willen bezoeken. Van alle kinderen tussen vier en zes jaar bepaalt 88 procent welk merk of product wordt ingekocht, blijkt uit een onderzoek van bureau Trendbox. En hoe ouder het kind, hoe groter de invloed op de aangekochte boodschappen.

Het kind wordt in toenemende mate benaderd als potentiële doelgroep. We zien het in de televisiecommercials (kinderen prijzen afwasmiddelen of hun favoriete rookworst aan), aan het kinderschap bij de Hema (met Jip en Janneke-shampoos en kinderwijn - alcoholvrij, uiteraard), aan de mini-winkelwagentjes, waarop de C1000 in Roosendaal zelfs een hypermoderne variant heeft bedacht: een boodschappenwagentje in de vorm van een auto. Daarmee probeert ondernemer Marc Laureijsen het risico van een botsing met het volwassen winkelpubliek te beperken.

Toch is het kind als doelgroep nog niet uitgebreid in de detailhandel doorgedrongen, stelt de Levensmiddelenkrant. Want zeurterreur op de winkelvloer is wel het laatste wat winkeliers willen bevorderen. Om die reden heeft de Ierse supermarktformule Superquinn onlangs alle snoep bij de kassa verwijderd, onder het motto: het kost wat, maar je krijgt er dankbare ouders-zonder-kindergejengel voor terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.