WINNAAR & VERLIEZERWim de Pundert & Victor Muller

Wim de Pundert houdt in, Victor Muller geeft voluit gas

De ene ondernemer gaat met de grootste producenten van caravans naar de beurs, de ander zoekt geld bij kwestieuze investeerders.

Wim de Pundert op het circuit van Zandvoort waar hij racet. Beeld Hollandse Hoogte / Peter Strelitski

Winnaar: Wim de Pundert, HTP Investments
Ideale moment voor beursgang campers

‘Ik zoek mijn limiet en ga daar 5 procent onder zitten’, zo zei hij over zijn manier van zakendoen in het in 2013 verschenen boekje Succes doe je zo. De Zeeuwse investeerder Wim de Pundert racet ook op die manier met een van zijn negen bolides over het circuit van Zandvoort. Want dan maak je minder ongelukken en kom je toch op het podium. De Pundert is trots op zijn zakelijke successen. 

Toen Quote de waarde van zijn vermogen een keer op 445 miljoen schatte, noemde hij dat aan de voorzichtige kant. Met zijn investeringsvehikel HTP Investments timmert hij al dertig jaar aan de weg. Afgelopen week werd bekend dat HTP zijn investering in Knaus Tabbert AG, een van de grootste producenten van campers, via een beursgang deels te gelde gaat maken. Dat levert vele tientallen miljoenen winst op. Knaus Tabbert uit het Beierse Jandelsbrunn draait als een tierelier doordat corona de markt voor campers een push heeft gegeven.

HTP bestaat sinds 1990 en is vooral actief in de Duitse auto-industrie. Eerst werkte De Pundert samen met Henk van Hombergh. Na een breuk tien jaar geleden ruilde hij hem in voor Klaas Meertens. De deelname in Knaus Tabbert werd in 2011 verworven toen de markt voor campers en caravans door de kredietcrisis op één oor lag. Nu bedraagt de omzet bijna 800 miljoen en de winst 67 miljoen euro. Voor een investeerder is beursgang dan ideaal.

Verliezer: Victor Muller, Spyker 
Nieuw avontuur met vriend van Poetin

Er zijn ondernemers met een grote mond, met een heel grote mond en de allergrootste mond. Victor Muller behoort zonder twijfel tot de laatste categorie. Hij gaat zijn zieltogende sportautofabriek Spyker opnieuw leven inblazen. En behalve bolides bouwen, wil hij dealerschappen openen en weer gaan racen in het F1-circuit. Bescheidenheid is aan Victor Muller niet besteed. Het is altijd alles of niets. Hij trapt het gas helemaal in en dat eindigt weleens met een crash, zoals bij de overname van het Zweedse Saab in 2011.

Na het faillissement leek het voor Muller over en uit te zijn. Maar van opgeven wil hij nog niet weten. En het is hem gelukt schoon schip te maken. Hij won processen in Zweden, kocht het merk Spyker terug en heeft nu ook met de curator van Spyker Services een schikking kunnen treffen. 

Voor een nieuw avontuur is hij in zee gegaan met de Russische oligarch Boris Rotenberg, een vertrouweling van president Poetin, en diens zakenpartner Michail Pessis. De Spykers zullen geproduceerd – of handgebouwd – worden in hun fabriek in het Duitse Trier. Liefst drie modellen tegelijk: de B6 Venator, C8 Preliator en de SUV D8 Peking To Paris. Vele tientallen miljoenen zullen erin worden gestoken. Er komt een flagshipstore in Monaco. Is het bluf? Het is afwachten: eerst zien, dan geloven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden