Wijn is definitief gedemocratiseerd

De Nederlandse consument is het afgelopen jaar fors meer wijn gaan drinken. De wijnconsumptie groeide in 2004 van 19,6 liter per hoofd van de bevolking naar 20,6 liter....

Niet eerder noteerden de onderzoekers de afgelopen twintig jaar zo'n grote sprong in de wijnconsumptie. De groei van de wijnconsumptie leek tot vorig jaar af te vlakken met slechts lichte stijgingen van 0,1 liter per persoon per jaar, zuigelingen en bejaarden meegerekend.

De laatste grote sprong dateert van 1998. Die werd toegeschreven aan het toen ongekend populaire gezondheidsdieet van Montignac. De goeroe verordonneerde een dagelijkse consumptie van twee glazen rode wijn.

'Anno 2005 is wijn definitief gedemocratiseerd', zegt Goos Eilander, directeur van het onderzoeksbureau Trendbox. Hij baseert zich op wekelijkse enquêtes onder vijfhonderd wisselende Nederlanders van 16 jaar en ouder. 'De elitedrank van weleer is een volksdrank geworden. Een verband tussen sociale klassen en wijnconsumptie is er allang niet meer. Wel is wijn een drank voor 35-plussers. Je moet de leeftijd en de ervaring hebben om de smaak van wijn te waarderen.'

Een opmerkelijk feit is dat volgens cijfers van Trendbox liefst 9 procent van de Nederlanders zegt ooit een wijncursus te hebben gevolgd.

Belangrijk is ook, aldus Trendbox, dat het drinken van een glas wijn een plaats heeft gekregen in de 'genietmomenten' van een dag. 'We zien dat vooral vrouwen een trend zetten in een matig, maar zeer regelmatig gebruik van één à twee glazen wijn per dag, bijvoorbeeld aan tafel, of 's avonds op de bank.

Diverse volgers van de wijnmarkt verklaren de groei van het laatste jaar ook uit de afkalvende bierconsumptie. Ook de forse verhoging van accijns op gedestilleerd zou meer mensen ertoe bewegen de borrel te laten staan om er een glas wijn voor in de plaats te nemen.

De omzetgroei blijft met vijf procent overigens achter bij de volumegroei van 7 procent. Dat komt volgens het Productschap Wijn doordat de gemiddelde prijs van een fles wijn, vooral in de supermarkt, met een eurostuiver daalde tot 2,68 euro.

Volgens het Productschap onttrekt wijn zich echter aan de ongekende prijzenslag tussen de supermarkten. Wijnwatchers weerspreken dat. 'Door de supermarktoorlog is sprake van een forse neerwaartse druk in de handel, met prijzen ver onder twee euro per fles', zegt Ronald de Groot, hoofdredacteur van het vakblad Perswijn. 'Er zijn handelaren die flessen wijn voor extreem lage prijzen van enkele kwartjes per fles weten in te kopen.' Ook ziet hij een toename van lucratieve aanbiedingen van doosjes wijn van zes flessen voor 15 euro of minder. Ook de verkoop van wijn in pakken van een liter en drie liter is sterk gestegen.

Nog altijd zet de opmars van rosé voort. Verder maken oude wijnlanden als Spanje en Portugal een opleving door. Van de zogeheten nieuwe wereldlanden behoort Argentinië tot de snelle stijgers. Franse wijn heeft met 44 procent nog het grootste marktaandeel, al verliest het nog altijd terrein, onder meer aan Zuid-Afrika (marktaandeel 17,4 procent). Het wijnvolume groeide met 7 procent. In 2004 gingen ruim 200 miljoen flessen wijn over de toonbank.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden