'Wijers maakt met hulp aan starters markt kapot'

Er is veel geld beschikbaar voor jonge technologiebedrijven en het vorige week gelanceerde initiatief van Hans Wijers om 40 miljoen gulden te pompen in zulke starters, houdt daar geen rekening mee....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

MAARSSEN

Dat meent Nils de Witte, oprichter van NeBIB, een 'huwelijksbureau' voor piepjonge bedrijven die investeerders zoeken. Inmiddels kent hij enkele tientallen van zulke informele investeerders, meestal ex-ondernemers die veel geld hebben overgehouden aan de verkoop van hun eigen technologiebedrijf.

Tijdens een recent etentje zat 'voor 200 miljoen gulden' aan zulk vermogen bij elkaar. Lachend: 'En daar zat Bodo Douqué niet eens tussen'. In tegenstelling tot Douqué, die zijn softwarebedrijf Uniface voor tientallen miljoenen guldens verkocht aan het Amerikaanse Compuware, houden de meeste investeerders niet van publiciteit. Jonge ondernemers kunnen hen dan ook moeilijk vinden.

'Engelsen noemen dat wel: verstoppertje spelen terwijl iedereen een blindoek draagt. De consequentie is dat een starter zich vastklampt aan de eerste de beste persoon die zacht aanvoelt', aldus De Witte. Die investeerder heeft misschien wel geld, maar hij is meestal de verkeerde.'

Een goede informele investeerder brengt niet alleen geld in, maar vooral kennis en ervaring. Hij koopt een minderheid van de aandelen en staat de starter met raad en daad terzijde. Omdat de relatie innig is, moet het 'klikken' tussen de twee.

Jonge ondernemers en investeerders moeten elkaar volkomen vertrouwen, omdat de startende onderneming vaak niet meer heeft dan een idee, zoals een speciaal muismatje of een nieuw systeem voor internettelefonie. Geld is nodig om van dat idee een echt product te maken. Veel heeft een jonge ondernemer trouwens niet nodig. 'Zo'n ondernemer kan heel veel met 100 gulden.'

Uit een onderzoek van Booz-Allen & Hamilton voor de overheid bleek eveneens dat jonge technologie-ondernemers moeilijk geld kunnen vinden in de allereerste fase van hun bedrijf. Wijers reageerde vorige week met een 'zaaifonds om dit typische geval van een falende markt te compenseren door de overheid'.

Het zaaifonds wordt ondersteund door een vijftiental adviseurs die in de computerbranche werken, aangevoerd door de nieuwe Philips-bestuurder Roel Pieper. De Witte vindt het een moedig initiatief dat echter, steunt op een denkfout van Booz-Allen. 'Het gesignaleerde gebrek is geen gebrek. Het geld is er wel, maar het moet gemobiliseerd worden.'

Wijers' adviseurs voor het Twinning Network zijn bovendien te druk bezet om zich echt te verdiepen in de startende ondernemingen, denkt hij. 'De adviseurs zijn niet in voldoende mate betrokken. Hun eigen geld zit er niet in.'

Daarnaast rijdt Wijers initatief de informele investeerders in de wielen, hoort de Witte van zijn relaties. 'Wijers maakt een markt kapot die zich net begint te ontwikkelen.'

Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog staat een groep vermogende individuen op die jonge ondernemers steunen. Zij hebben hun fortuin verdiend met technologie, en begrijpen dat het succes van een technologische vinding niet valt te voorspellen. 'Zij weten dat het onzinnig is om te vragen naar zekerheden die banken en investeringsmaatschappijen zoeken. Het is in Nederland gemakkelijker om een winkel te beginnen, dan een nieuw product te lanceren.'

De geslaagde ondernemers van toen herkennen zich in de jonge starters en zien een manier om hun geld en kennis te gebruiken zonder de dagelijkse sores van een eigen bedrijf. 'Allemaal hebben deze investeerders hetzelfde verhaal. Zij hebben tijd over, hun vrienden zijn ze al jaren kwijt omdat ze altijd werkten, en nu willen ze iets leuks doen.'

De informele investeerders kijken dan ook niet naar rendement, en juist daardoor zijn ze veel succesvoller dan investeringsmaatschappijen. Een informele investeerder maakt gemiddeld ruim 25 procent rendement, terwijl investeringsfondsen nauwelijks quitte draaien. 'Alleen het feit dat informele investeerders hun geld in een bedrijf stoppen, is een teken van goedkeuring en vertrouwen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.