'Wij verdienen aan de kredietcrisis'

De kredietcrisis raakt de Indiase ict-sector hard. Toch denken enkele bedrijven munt te kunnen slaan uit de malaise. ‘Wist je dat wij software schrijven voor de integratie van Fortis en ABN Amro?’..

Door Evert Nieuwenhuis

‘Kijk, hier zitten ze’, zegt Pradipta Bagchi, hoofd voorlichting van Tata Consultancy Services (TCS), het grootste outsourcingsbedrijf van India. Hij wijst naar een perfect onderhouden negentiende-eeuwse villa. ‘Hier werken onze mensen die voor ABN Amro het betalingsverkeer deels verzorgen.’

De Indiërs die voor de Nederlandse staatsbank software programmeren, hebben het goed getroffen. Ze werken op een van de mooiste locaties van TCS. Midden in het kolkende Mumbai ligt een stadspark dat moederbedrijf Tata al meer dan honderd jaar in handen heeft. Het is een oase van rust, met vierhonderd jaar oude bomen, tropische vogels en Victoriaanse kantoren met de modernste snufjes – een Indiase variant van de befaamde Google Campus, waar de Amerikaanse zoekmachine zijn werknemers zwembaden en lounges aanbiedt in ruil voor creativiteit en toewijding.

Het is de vraag of deze programmeurs ook in de nabije toekomst werk hebben. De ict-sector – paradepaardje van India als economische grootmacht in de 21ste eeuw – verkeert in zwaar weer.

Voor maar liefst 60 procent van al het Indiase ict-werk gaat de rekening naar de Verenigde Staten, het land dat het zwaarst is getroffen door de kredietcrisis. Bovendien is de financiële sector goed voor 40 procent van de omzet. Met andere woorden: toen het kaartenhuis op Wall Street instortte, donderde het in de call centres en softwarelaboratoria van India (zie inzet).

‘Veel ict-bedrijven zullen de kredietcrisis niet overleven’, zegt Abhay Pethe, hoogleraar economie aan de universiteit van Mumbai. ‘De branche is te veel gericht op de Amerikaanse financiële sector. Alleen bedrijven met opdrachtgevers in verschillende sectoren én in verschillende delen van de wereld houden het droog.’

Daarnaast steekt wereldwijd protectionisme de kop op, en met name outsourcing (het verplaatsen van hoogwaardig werk) moet het ontgelden. Barack Obama liet zich tijdens zijn verkiezingscampagne herhaaldelijk negatief uit over outsourcing. De dag na zijn overwinning kelderden de koersen van Indiase ict-bedrijven als TCS, Infosys en Wipro. Brancheorganisatie Nasscom haastte zich naar televisiestudio’s om te bezweren dat de dip van tijdelijke aard is. De zorgen betreffen niet alleen Amerika. Zou Wouter Bos aan de Tweede Kamer kunnen uitleggen dat pak ’m beet 1500 hoog opgeleide werknemers van ‘zijn’ ABN Amro en Fortis hun werk verliezen aan bedrijven als TCS, zodat de bank meer winst kan maken?

Achteruit gezakt in een fauteuil in een van de gelikte zaaltjes in de stadsoase van TCS, maakt topman Bagchi zich geen zorgen. ‘Uiteraard zijn wij geraakt door de kredietcrisis. Lehman Brothers en Washington Mutual waren zelfs klanten van ons (beide banken gingen in september failliet – red). Maar wij behoren tot ’s werelds grootste spelers op het gebied van software programmering en outsourcing. Onze klantenkring is divers, we werken ook voor Chrysler, Boeing, Microsoft, General Electric en KLM, om maar een paar van onze 920 klanten te noemen. Outsourcing is niet meer weg te denken uit de wereldeconomie en daar doet de kredietcrisis niets aan af.’

Zelfs in de financiële sector is er nog veel werk voor TCS, zegt Bagchi. ‘Juist nu banken en verzekeringsmaatschappijen in financiële problemen verkeren, hebben ze ons nodig. De druk om efficiënter te gaan werken neemt toe en dan komen ze bij ons uit.’

Daarnaast leidt de crisis tot extra werk. ‘Enkele banken zijn overgenomen door concurrenten. Voor hen moeten programma’s worden aangepast zodat gegevens vlekkeloos kunnen worden uitgewisseld. Wist je dat wij software schrijven voor de integratie van Fortis en ABN Amro?’

Ook de alom geuite roep om strengere regelgeving op de financiële sector zal TCS winst opleveren, denkt Bagchi. ‘Die regels moeten vertaald worden in software. Wij kunnen die leveren.’

Bijna 1500 kilometer verwijderd van de stadsoase in Mumbai, houdt Manoj Malhotra kantoor in het stoffige centrum van Delhi. De ontvangsthal wordt opgeluisterd door moderne kunst. Pronkstuk is een levensgroot beeld dat verdacht veel lijkt op Darth Vader, de kwade genius uit Star Wars. ‘Wij kennen onze klassiekers’, lacht de 32-jarige Malhotra.

Malhotra is de baas van Salient Business Solutions, net als TCS een outsourcingsfirma maar dan een paar slagen kleiner. Volgens analisten, waaronder voornoemde hoogleraar Pathe, kunnen dit soort bedrijven het loodje leggen. Maar Malhotra denkt juist aan de kredietcrisis te kunnen verdienen. Vorige maand was Malhotra in San Francisco op een conferentie voor grote Amerikaanse hypotheekverstrekkers. ‘De criteria waarmee Amerikaanse banken hypotheken verstrekten deugden niet en werden bovendien slecht nageleefd. Wij verkopen een programma dat via internet de gehele afwikkeling begeleidt en controleert. Subjectiviteit maakt plaats voor objectiviteit.’ Malhotra ging naar huis met enkele interessante orders.

Ook voor protectionisme heeft Malhotra een oplossing. ‘Wij begrijpen de gevoeligheden en spelen daarop in. Net als enkele grote concurrenten openen wij buitenlandse filialen. Recentelijk hebben we een groot call centre in de VS gekocht. Amerikanen krijgen dus geen Indiërs, maar echte Amerikanen aan de telefoon. Het gecompliceerde werk, zoals schrijven van software en het verwerken van gegevens, gebeurt in India. Ook in Brussel hebben we net een kantoor geopend om dichter bij klanten in de Benelux te zijn.’

Zouden banken als Friesland Bank, die zich profileren als een door en door lokale bank met beide voeten op de grond, potentiële klanten kunnen zijn? ‘Dat is een heel interessante groeimarkt voor ons. Hoe heet die bank, zei je?’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden