Wiebes houdt vast aan 'Tesla-taks'

Volledig elektrische auto's van meer dan 50 duizend euro vallen straks buiten het lage bijtellings tarief. 'Tesla pesten', zegt de oppositie. 'Lees meer autoblaadjes', reageert de staatssecretaris.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. Beeld anp

Staatssecretaris Wiebes van Financiën spreekt tegen dat hij aan 'Tesla pesten' doet nu hij belastingvoordelen op deze volledig elektrische auto gaat beperken. Het bijtellingstarief voor de dure Tesla Model S (vanaf 83 duizend euro) wordt straks verhoogd, maar Wiebes blijft het volledig elektrisch rijden met belastingmaatregelen stimuleren.

Meerdere Kamerfracties uitten donderdag tijdens een debat over de Autobrief II kritiek op het voornemen van Wiebes om de laagste bijtelling van 4 procent alleen nog maar te laten gelden voor volledig elektrische auto's met een cataloguswaarde tot 50 duizend euro. Voor alles boven die grens geldt straks het nieuwe, normale tarief van 22 procent bijtelling.

Veel Kamerfracties, op de coalitiegenoten VVD en PvdA na, vinden dat Wiebes daarmee het 'schoner' rijden in Nederland frustreert en spreken van een 'Tesla-taks'. Maar Wiebes houdt vast aan het afschaffen van belastingvoordelen op hybride auto's en op de Tesla Model S.

Kamerleden zijn te gevoelig voor de lobby van het Amerikaanse Tesla, zo liet de staatssecretaris donderdag doorschemeren. En ze moeten meer 'autoblaadjes lezen'. Volgens Wiebes gaat het nieuwe belastingregime pas over enkele jaren in en zijn tegen die tijd niet alleen Tesla, maar ook andere autofabrikanten al lang met goedkopere, volledig elektrische auto's op de markt gekomen.

Autobrief II

Lees hier het document waarin Staatssecretaris Wiebes van Financiën de Tweede Kamer informeert over de Autobrief II.

Hij noemde het donderdag 'opmerkelijk' dat een linkse partij als GroenLinks bij monde van Liesbeth van Tongeren pleitte voor het subsidiëren van een 'hele grote, dure auto' als de Tesla Model S. Om zijn argumentatie kracht bij te zetten greep Wiebes terug op een aankondiging van een dag tevoren door Tesla-topman Elon Musk. Die liet via Twitter weten dat zijn bedrijf volgend jaar maart Model 3 onthult, een auto die 31 duizend euro moet kosten en in 2017 van de productieband rolt. Ook conventionele autofabrikanten komen met goedkopere, volledige elektrische auto's 'met een actieradius van 400 tot 500 kilometer', wist Wiebes met grote stelligheid.

Ongeveer de helft van de bijna negenduizend volledig elektrische auto's die in Nederland rondrijden is een Tesla Model S. Een van de taxibedrijven waarmee Schiphol een contract heeft afgesloten, heeft een wagenpark met alleen maar deze auto's.

In zijn Autobrief II ontvouwt Wiebes een nieuw systeem voor autobelastingen. Motorrijtuigenbelasting en aanschafbelasting (bpm) worden verlaagd maar met het ongebreideld subsidiëren van stekkerauto's is het gedaan. Volgens de bewindsman is Nederland 'doorgeschoten' met het financieel stimuleren van dat vervoer. Er is de laatste jaren 6 miljard euro in gestoken. 'De Algemene Rekenkamer sabelt ons daarvoor neer, de OESO maakt ons belachelijk.'

Tesla model S. Beeld anp

Het laagste bijtellingstarief gaat in de toekomst niet meer gelden voor hybride's. Die stekkerauto's rijden toch vaak op brandstof, leert de praktijk.

Met de Tweede Kamer is Wiebes bezorgd over het feit dat veel van die gesubsidieerde hybrides worden geëxporteerd. Dat komt op termijn de 'vergroening' van het Nederlandse wagenpark niet ten goede, erkent hij. Op aandringen van meerdere fracties gaat Wiebes onderzoeken hoe die massale export kan worden voorkomen.

In Nederland rijden 60 duizend elektrische en semi-elektrische auto's. Het kabinet heeft als doel gehad dat Nederland in 2020 200 duizend (semi-) elektrische auto's telt. Maar die doelstelling is al fors naar beneden bijgesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden