Wie gaat nu vrijen met Renault?

GM en Renault-Nissan praten niet meer. De grootaandeel- houder die samenwerking had bedacht, zoekt nu andere wegen. En wat doet concurrent Ford ondertussen?...

Met één telefoontje van Rick Wagoner, de topman van General Motors, aan Carlos Ghosn, de baas van Renault en Nissan, was woensdagmiddag de mogelijke verloving tussen beide autoconcerns van de baan.

Op aandringen van megabelegger Kirk Kerkorian stuurden teams van beide bedrijven twee maanden lang aan op samenwerking. De invloedrijke GM-aandeelhouder (9,9 procent) heeft er alle belang bij het concern, dat vorig jaar 10 miljard dollar verlies maakte, uit het financiële moeras te trekken. Hij raakte geïnspireerd door de voortvarende reorganisatie van Ghosn bij Nissan.

Inhoudelijk zaten beide verloofden nog wel op één lijn, maar toen de financiën ter sprake kwamen, liep het snel spaak. Bij een gesprek tussen beide bestuursvoorzitters in Parijs vorige week bleek dat GM een te hoge prijs verlangde voor de samenwerking. Wagoner: ‘De partijen waren het eens dat Renault en Nissan duidelijk meer zouden profiteren van samenwerking dan General Motors.’ GM eiste een premie boven op het bedrag dat Renault en Nissan voor een aandeel in de Amerikaanse autobouwer zouden betalen. Bovendien wilde de onderneming de vrijheid houden allianties aan te gaan met andere bedrijven.

Ghosn vond beide ideeën ‘belachelijk’. Hij liet zich de kaas niet van het brood eten en weigerde een royaal bod: ‘Het principe van financiële compensatie is in tegenspraak met de geest van een succesvolle samenwerking.’

En dus stemde het voltallige bestuur van GM tegen de samenwerking en kon Wagoner even met Parijs bellen om afscheid te nemen.

Blijven twee vragen over: wat gaat Kirkorian nu doen? En: hoe gaan Renault en Nissan nu verder?

De grootste individuele aandeelhouder, Kirkorian, heeft volgens analisten twee mogelijkheden: het bestuur van GM de duimschroeven aandraaien of de handdoek in de ring gooien en zijn 56 miljoen aandelen verkopen.

De laatste optie is onwaarschijnlijk, zegt analist John Murhphy van Merrill Lynch. Tegenover The New York Times: ‘Gezien zijn verleden denk ik dat hij de druk verder zal opvoeren.’ Murphy verwacht dat Kerkorian samen met andere grote aandeelhouders zal pogen een deel van de directie bij GM te vervangen om vervolgens te blijven ijveren voor een internationale alliantie.’

Kerkorian verwierf een deel van zijn faam bij een – mislukte – poging tot een vijandige overname van autobouwer Chrysler, een zaak die jaren voortsleepte en uiteindelijk werd geschikt.

Blijft over wat topman Ghosn gaat doen. Vaststaat dat hij al enige tijd een uitnodiging op zak heeft van het eveneens noodlijdende Ford. Deze zomer liet de toenmalige topman Bill Ford weten dat Ghosn altijd welkom was, mochten de gesprekken met de concurrentie op niets uitlopen.

Of de Fransman nu naar Ford gaat bellen, is de vraag. Senior-analist John Casesa van Merrill Lynch verwacht dat een eventuele vrijage met Ford minder opzichtig zal beginnen: ‘Een samenwerkingsproject, zoals het gezamenlijk bouwen van een auto, is waarschijnlijk. Het geeft beide partijen de tijd aan elkaar te wennen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.