Wethouder weg om Randstadrail

Pieter van Woensel, de Haagse wethouder van Verkeer, is dinsdag afgetreden...

Hij treedt niet af vanwege de ontsporingen op Randstadrail waarbij 17 gewonden zijn gevallen. Hij treedt niet af omdat reizigers in Zoetermeer al maanden met de bus reizen, omdat Randstadrail niet in gebruik genomen kan worden. Hij treedt ook niet af uit vrees voor de conclusies van vier lopende onderzoeken naar het lightrailproject.

Pieter van Woensel treedt af vanwege een overschrijding van 12 miljoen euro op een budget van 451 miljoen euro voor het project. Goed beschouwd is er niet eens sprake van een overschrijding, omdat Den Haag in een eerder stadium juist 12 miljoen onttrok aan het budget, toen er meevallers leken te zijn. Dat is achteraf niet verstandig geweest, omdat tegenover de meevaller weer een tegenvaller verscheen. Het aanvankelijk vastgestelde projectbudget is niet overschreden, aldus Van Woensel.

Politieke mee- en tegenstanders van Van Woensel fronsen daarom hun wenkbrauwen. De eigen VVD-fractie was niet op de hoogte. De andere wethouders in het college waren ook niet op de hoogte en toonden zich verrast, zo legt Van Woensel uit. De beslissing om af te treden was van ‘hemzelf en van hemzelf alleen, omdat hij 12 miljoen euro nu eenmaal een hoop geld vindt’.

Oppositiepartij CDA snapt het niet: ‘Wij hadden Van Woensel niet weggestuurd om 12 miljoen euro’, stelt Karsten Klein, gemeenteraadslid voor het CDA. Klein memoreert dat bij veel grotere tegenvallers (bij bijvoorbeeld de aanleg van de Haagse tramtunnel of het stadhuis) geen wethouder is opgestapt of is weggestuurd.

Volgens Klein moet er daarom meer aan de hand zijn. Van Woensel stond al een tijdje onder druk. Het Haagse college van wethouders viel over het Verkeerscirculatieplan, waarvoor hij verantwoordelijk was. Vorige week slaagde een lijmpoging, nadat de VVD uit het college was gestapt.

Van Woensel lag eerder onder vuur in Den Haag vanwege spookvacatures bij de instelling WFIA waar Den Haag miljoenen subsidie aan gaf. Hiervoor bood Van Woensel de gemeenteraad zijn excuses aan.

De herinrichting van een grote Haagse verkeerskruising kwam hem ook op veel kritiek te staan. De software voor de stoplichten op de kruising bleek niet te deugen, waardoor lange files ontstonden.

Het grootste Haagse hoofdpijndossier voor Van Woensel was echter het project Randstadrail. Dit project nam hij minder dan een jaar geleden over van Bruno Bruins. Deze VVD’er was de grote initiator achter het project, maar hij vertrok naar het kabinet-Balkenende III als staatssecretaris van Onderwijs.

Van Woensel zegt telefonisch dat hij zeker niet op de vlucht is geslagen voor de vele Randstadonderzoeken die er nog aan komen. ‘Daarvoor zeg ik de leukste baan van de wereld niet op’, roept hij uit. Volgens Van Woensel zal de belangrijkste conclusie van een onderzoek van het bureau Deltarail zijn dat de mankementen waardoor treinen uit de rails liepen niet van te voren zichtbaar waren. Ook de antwoorden van de minister van Verkeer op vragen van de Tweede Kamer over Randstadrail, had hij graag afgewacht.

Helaas moest Van Woensel dinsdag een al maanden eerder gemelde tegenvaller presenteren aan het college van Burgemeester en Wethouders. ‘Het rapport over de tegenvaller van 12 miljoen was klaar en daar trek ik mijn conclusies uit.’

Alleen vrienden en familie waren op de hoogte van het voornemen van Van Woensel om de tegenvaller niet te laten passeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.