Werkgeverstopman: meer noodhulp om imago Nederland te verbeteren

Een kwart van het budget voor ontwikkelingssamenwerking - een miljard euro - moet worden besteed aan noodhulp 'met als uitgesproken doelstelling om bij elke ramp er als eerste te zijn'. Dat vindt werkgeversvoorman Hans de Boer.

Hans de Boer. Beeld ANP

Nederland moet zijn welvaart verdienen in het buitenland, vindt de voorzitter van ondernemingsorganisatie VNO-NCW, een van 's lands invloedrijkste posities. Daarom moet we werken aan het internationale merk The Netherlands. Hoe? Bijvoorbeeld met noodhulp, zegt De Boer.

'Defensie koopt een of twee transportvliegtuigen erbij, wat helikopters en dan vliegen we daar meteen naartoe met tenten en voedsel, de hele handel. Dat wordt ons handelsmerk: als er ergens ellende is, is Nederland er als eerste om te helpen. Dan positioneer je jezelf als een royaal land.'

Dat Nederland zich mogelijk als internationale aasgier positioneert door met een Hercules in de lucht te hangen als de tsunami bij wijze van spreken nog moet arriveren, daar wil De Boer niets van weten. 'Je combineert je menselijke kant met wat je goed kunt. Wat is daar mis mee?'

'Echt een heel onzinnig idee', is de reactie van hulporganisaties Oxfam Novib. Het laatste wat na een ramp moet gebeuren, is een 'populariteitsrace' van westerse landen om wie er het eerste bij is, zegt een woordvoerder. Coördinatie is de sleutel en dat verhoudt zich slecht met 'ieder-voor-zich'.

Ook het overhevelen van een miljard aan ontwikkelingssamenwerking naar noodhulp vindt Oxfam Novib dom. 'Dat geld is nodig om de weerbaarheid van zwakkeren structureel te verbeteren.' En dat militaire logistieke capaciteit bij die 'hulprace' wordt ingezet, is volgens de hulporganisatie soms ronduit ongewenst. 'Juist bij gewapende conflicten moet humanitaire hulp neutraal zijn.'

Of er overigens parlementaire steun is voor zijn plan, betwijfelt de werkgeversvoorman. De noodzaak tot internationale 'branding' van Nederland is niet tot de Tweede Kamer doorgedrongen, meent De Boer. 'Nederland moet je runnen als een onderneming, maar de Kamer is lang niet altijd een goede ondernemingsraad. De positionering van Nederland als export- en investeringsland is op het Binnenhof te vaak een ondergeschoven kindje.'

VNO-NCW heeft tal van plannen voor die positionering. Zo moeten de Olympische Spelen van 2028 er alsnog komen en houdt elk jaar een topspreker een lezing, staande voor De Nachtwacht. Ook moet in 2025 de vijfjaarlijkse wereldtentoonstelling naar Rotterdam komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.