Wereldmerk op één sok en oude voetbalschoen

Google laat zich goed vergelijken met een chef-kok die amper buiten de deur eet. Terwijl het Californische internetbedrijf sinds 2001 meer dan 30 miljard aan advertenties op zijn zoekmachine verkocht, werd het een wereldberoemd merk zonder dat het – bijna – een cent uitgaf aan reclame....

Michael Liedtke (AP)

‘Het lijkt wel of ze er een allergie voor hebben ontwikkeld’, zegt Mark Hughes, een Amerikaanse journalist die Buzzmarketing schreef, een boek over onorthodoxe manieren om een merk op te bouwen. ‘Het heeft ze wel geholpen om hip te blijven.’

Aanvankelijk was er gewoon geen geld om aan reclame te besteden. Advertenties, concludeerden oprichters Larry Page en Sergey Brin al snel, hebben weinig zin voor een bedrijf dat in 1998 met 100 duizend dollar werd opgezet en pas een jaar later 25 miljoen bij beleggers wist los te weken. Maar ook nu het bedrijf over een oorlogskas beschikt van 12,5 miljard dollar gedraagt Google zich als een vrek als het om marketing gaat.

Desondanks schatten de consultants van Millward Brown Optimor dat het merk Google 66 miljard dollar waard is – ze spreken zelfs van het waardevolste merk ter wereld. Een onderzoek van Interbrand houdt het op 17,8 miljard dollar (12,5 miljard euro) en de twintigste plaats op de lijst van grootste merken.

Grote rivalen als Microsoft en Yahoo trekken jaarlijks meer dan 20 procent uit voor verkoop en marketing, tegen 8 procent bij Google. Aan advertenties en promotie alleen gaf Google 188 miljoen uit in 2006 – ongeveer hetzelfde bedrag dat Microsoft elke twee maanden aan die doeleinden spendeert.

Er zijn merken die nog steviger de hand op de knip houden en toch op ieders lippen liggen. Starbucks, de Amerikaanse koffieketen, kocht vorig jaar voor 95 miljoen dollar aan reclame in. Net als Starbucks is Google ervan overtuigd dat blije klanten meer waard zijn dan de goodwill die advertenties wellicht weten te kweken.

Het merk Google wordt nog eens versterkt door de fascinatie van de media met het internetfenomeen. Er gaat geen dag voorbij zonder dat Google op de voorpagina van de krant of het tv-journaal prijkt – of op internet.

Google is ook een meester in het orkestreren van nieuws. Zo was er grote opwinding toen Google vorige maand 30 miljoen dollar toezegde aan een particulier initiatief voor een bemande vlucht naar de maan.

Zelfs negatieve berichten maken de reputatie van Google er alleen maar sterker op. Topman Eric Schmidt onthulde onlangs dat de zoekmachine meer bezoekers trok toen The Wall Street Journal melding had gemaakt van gekibbel tussen Page en Brin over de omvang van de bedden aan boord van hun privéjet.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden