Wenen roept EU te hulp na nieuwe tunnelramp

Oostenrijk en Duitsland vinden dat de Europese Unie de veiligheidseisen voor het autoverkeer door tunnels moet aanscherpen. De discussie kwam hierover op gang nadat zaterdagochtend brand was uitgebroken na een aanrijding in de Tauern-tunnel in Oostenrijk....

De Oostenrijkse kanselier Viktor Klima zei gisteren dat de Europese Unie met regelgeving moet komen 'voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door tunnels en met betrekking tot veiligheidsmaatregelen in tunnels'. De Duitse minister voor Verkeer Franz Muntefering liet zich in soortgelijke bewoordingen uit.

De verwachting is dat het onderwerp hoog op de agenda komt op de vergadering van de EU-ministers voor Verkeer, volgende maand.

Politici in Oostenrijk drongen onmiddellijk aan op de bouw van een tweede tunnel om te voorkomen dat alle verkeer door één tunnelbuis moet, wat in veel tunnels door de Alpen het geval is.

'We wisten dat de tunnel een tijdbom was', zei Franz Schausberger, gouverneur voor de provincie Salzburg. Hij verwees naar de Mont Blanc-tunnel, waar volgens hem de situatie dezelfde is.

'Ze hebben daar tien jaar geleden geprobeerd een tweede tunnel te bouwen, maar moesten die plannen opgeven met het oog op het milieu', zei Schausberger.

Het is nog altijd onduidelijk hoeveel doden er precies zijn gevallen bij de brand in de Tauern-tunnel, die onderdeel uitmaakt van een belangrijke verbindingsroute met de Balkanlanden. Zeker één persoon is om het leven gekomen, minstens vier mensen worden vermist.

Het ongeluk in de tunnel ten zuidoosten van Salzburg ontstond zaterdagmorgen toen auto's inreden op een vrachtwagen die was gestopt voor een rood verkeerslicht in verband met werkzaamheden in de tunnel. De lading van de vrachtauto, verf, explodeerde, waarna een kettingreactie van explosies op gang kwam en er brand uitbrak.

Het vuur joeg de temperatuur in de tunnel op tot duizend graden Celsius en was pas na vijftien uur onder controle.

Hoewel de temperatuur zondag flink was gedaald, was het in de tunnel nog veel te heet om bergingswerkzaamheden te verrichten. Ook bestond er instortingsgevaar. Door de hitte zijn grote stukken beton losgekomen.

Ongeveer vijftig mensen liepen verwondingen op, maar slaagden erin uit de tunnel te komen. Veertig anderen bleven ongedeerd.

De autoriteiten in Zwitserland hebben zaterdag een tunnel in de omgeving van Neuchatel gesloten, omdat de ventilatie slecht werkte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden