Welke 'slechte slogan' wordt dit jaar de beste?

'Tiet voor een goede BH'? 'We're full of crêpe'? Of toch: 'Wie niet horren wil, moet maar voelen' - bedacht door een fabrikant van hordeuren? Deze en nog zeven andere slogans maken kans op de twijfelachtige eretitel van slechtste slogan van het jaar. Stemmen kan tot en met maandag op sloganverkiezing.nl.

Slogan van Utrechtse kapperszaak Beeld Google Streetview

Tot de kanshebbers behoren ook de Rotterdamse koffie- en snackcorner Aad Kentie, met de slogan: 'Aad Kentie. Wie kentie niet?!', patisserie Strik ('Wij spelen open taart') en houthandel Th. Van Straalen met de leus 'Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat.' Ook 'Zit je haircut' van hairsalon en barber Local Heroes kan in de prijzen vallen.

Bedrijven en bedrijfjes uit de regio zijn het vooral, geen multinationals die reclamebureaus kunnen inhuren om maandenlang te kauwen op de slogans van hun nieuwe campagne. 'Het zijn vaak kleine ondernemers die waarschijnlijk op een verjaardagsfeestje een tekst te binnenschiet en die vervolgens op hun bestelbusje zetten', zegt Tefke van Dijk, een van de bedenkers van de verkiezing.

De tien genomineerde bedrijven worden vooraf geïnformeerd, ook omdat ze bijna altijd wel een paar telefoontjes van lokale media kunnen verwachten. 'Veel bedrijven vinden het helemaal niet erg om genomineerd te worden. Er zijn er zelfs bij die hun slogans zelf insturen, in de hoop dat ze winnen. Dat levert weer publiciteit op', zegt Van Dijk.

Aan welke criteria een slechte slogan voldoet? Moeilijk te zeggen, vindt Van Dijk. 'Een slogan kan onbedoeld op de lachspieren werken of onbegrijpelijk zijn. Of mensen sturen hem in, omdat ze er een negatief gevoel bij krijgen. Dat laatste is vaak het geval.'

Hoe goed of slecht een slogan is, wordt vooral door smaak bepaald, zegt ze. Zo ging de Hema in 2012 voor het eerst met de overwinning aan de haal dankzij de slogan: 'Hema, de worst musical.' Van Dijk: 'Maar er waren ook veel mensen die helemaal geen problemen hadden met die tekst. Die waren verbaasd dat de Hema had gewonnen.'

Eerste jubileum

De verkiezing is dit jaar aan zijn eerste jubileum toe. Op de triomf van de Hema volgden een tandartsenpraktijk ('We do our business in your mouth'), een aannemer ('Een timmer timmert, een tandarts boort... maar wij zitten lekker in Velsen Noord') en vorig jaar heibedrijf Steenman uit Oosterblokker. De tekst 'Iedere paal gaat erin' kreeg ruim 5.500 stemmen, bijna de helft van het totaal, en de winnaar was voor even landelijk nieuws.

Hij vertelde dat de slogan was ontstaan als grap en alleen in een carnavalsblad was afgedrukt. Daar was de tekst gephotoshopt boven de billen van een wielrenster. Het idee was geleend van een gevelbedrijf uit hetzelfde dorp dat - ook al in een carnavalsblaadje - had geadverteerd met een foto van twee borsten en het opschrift: 'Ook met carnaval denken wij aan uw gevel.'

Van Dijk is blij met de 'fijne' inzendingen die tot de toptien van dit jaar hebben geleid. De shortlist van vorig jaar was van het kaliber 'schunnig, schunniger, schunnigst', zegt ze. Toen eindigde de heipaal op 1, een beautysalon die adverteerde met een 'kale poes' op 3 en werd een bakkerij met de slogan 'van korstjes krijg je borstjes' vierde. Van Dijk: 'We hebben niet de illusie dat we het leven van bedrijven kunnen beteren. Maar het is wel fijn dat het dit jaar allemaal wat minder schunnig is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.