'Weinig oog voor valkuilen liberalisering'

De overheid heeft te weinig oog voor de valkuilen van privatisering of liberalisering en richt zich te veel op het gewenste eindresultaat....

ANP

De Raad presenteerde het rapport 'Hoezo marktwerking ...?' aan de ministers Peijs van Verkeer en Brinkhorst van Economische Zaken. Hoewel beide ministers niet alle kritiek op het gevoerde beleid terecht vonden, gaven zij toe dat meer toezicht en een grotere politieke verantwoordelijkheid nodig zijn. Omdat op het spoor of de wegen niet alleen economische maar zeker ook publieke belangen een rol spelen. 'De overheid moet de kwaliteit bewaken', vindt Peijs.

In navolging van het advies van de Energieraad 'Net nog niet' had de Raad voor Verkeer en Vervoer graag haar rapport 'Nu even niet' willen noemen, zo deelde voorzitter De Zeeuw mee. Liberalisering , privatisering, verzelfstandiging en deregulering van 'vitale infrastructuurgebonden sectoren' als het spoor, de energievoorziening, het wegverkeer, de kabel en het telefoonnet gaan niet zonder de nodige stubbelingen.

Deze 'ingrijpende' veranderingen vragen volgens de Raad om 'zorgvuldiger' optreden van de overheid. De grootse blauwdrukken moeten van tafel, om plaats te maken voor een gedetailleerd stappenplan, waarin politieke eisen en publieke belangen een duidelijker plaats hebben.

Volgens ministers Peijs en Brinkhorst bezint de regering zich momenteel op de lofzang op de marktwerking. 'Ik denk ook dat we in een herijkingsfase zijn. Jarenlang ging het om de 'terugtredende overheid', maar wat mij betreft is die tijd voorbij', aldus Brinkhorst.

Zeker wanneer er publieke diensten en belangen in het geding zijn, vindt de minister dat de markwerking moet worden omkaderd met politieke verantwoordelijkheid. Als voorbeeld noemt hij beleidsregels voor toezichthouders als OPTA en NMa, waardoor bewindslieden hierop 'aanspreekbaar' zijn.

Zijn collega Peijs is het met hem eens. Zij ziet zich wat betreft de wegen en het spoor opgezadeld met een 'erfenis uit het verleden'. Het wegwerken van het achterstallig onderhoud en het realiseren van een 'robuuste hoofdinfrastructuur' is voor de verkeersminister belangrijk. 'De klant moet weer waar krijgen voor zijn geld', aldus Peijs.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden