Weinig aftrek ‘goede’ palmolie

Europese supermarktketens en levensmiddelenproducenten kopen maar zeer mondjesmaat ecologisch verantwoord geproduceerde palmolie.

De productie van onverantwoorde palmolie, die onder meer gebruikt wordt in margarine en cosmetica, gaat gepaard met grootschalige ontbossing en uitstervende plant- en diersoorten.

In het onderzoek is gekeken naar het gebruik van ‘goede’ palmolie en naar beleid en doelstellingen op dat gebied. Het best scoort het Britse Sainsbury’s. Unilever staat op een gedeelde vierde plek. Opvallend veel Nederlandse bedrijven hebben lage noteringen op de lijst. Deen en Superunie scoren respectievelijk 2,5 en 1 van de maximaal haalbare 29 punten. Super de Boer en Spar wilden niet meewerken aan het onderzoek en C1000 en Aldi moesten het doen met nul punten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden